ریگ جن؛ سفری اسرارآمیز به مثلث برمودای ایران

مجله زیگوکمپ » ریگ جن؛ سفری اسرارآمیز به مثلث برمودای ایران
ریگ جن؛ سفری اسرارآمیز به مثلث برمودای ایران
ریگ جن؛ مثلث برمودای ایران

یکی از اسرارآمیزترین نقاط ایران، کویر ریگ جن (Rig Jen desert) است که در سال‌های اخیر، با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده و برخی به آن نام مثلث برمودای ایران نیز داده‌اند.

اتفاقات توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی‌داده است و نمک‌زار‌های این منطقه محل قتل و دفن موجودات زنده بسیاری، از جمله انسان بوده است. حتی برخی صدای صحبت کردن اجنه را در آن شنیده‌اند. در این مقاله زیگوکمپ راز اجنه این کویر شنی را برای شما فاش خواهیم کرد.

ریگ جن کجاست؟

ریگ جن با مساحت 38 هزار کیلومتر مربع، از شمال تا جنوب نوار مرکزی کویر‌های ایران را پوشانده است.

برای رسیدن به این منطقه ابتدا باید خودتان را به شهرستان گرمسار و پارک ملی دشت کویر در مجاورت کویر خارتوران در استان سمنان برسانند. از داخل این پارک، جاده‌ای سنگ‌فرش به نام ملک‌آباد شما را به مثلث برمودای ایران خواهد رساند.

تنها خودرو‌هایی که می‌توانند از این منطقه عبور کنند، جیپ‌های سبک وزن هستند.

  علت نام‌گذاری

کلمه جن به معنای پوشیده و مخفی است، جنیان به دلیل پنهان بودنشان از انظار عمومی، به جن (نامرئی) نام‌گذاری شده‌اند، چون از چشم انسان‌ها پوشیده بودند و دیده نمی‌شدند.

عدم وجود منابع آب در گستره وسیع ریگ جن به همراه وجود موانع طبیعی از جمله باتلاق‌های نمک و تپه‌های ماسه‌ای مرتفع، عواملی بودند که این منطقه را در طول قرن‌ها از دسترسی انسان دور نگه‌داشته‌اند.

همین عوامل باعث شده این عرصه پهناور در طول تاریخ بر انسان پوشیده بماند و درنتیجه نام جن بر آن بگذارند. افسانه‌ها و داستان‌های فولکلور و پر ابهام در مورد ریگ جن، عموماً نشأت گرفته از عجز حاشیه‌نشینان و یا مسافران در عبور از این خطه بوده است.

وجود گرمای بسیار زیاد در این منطقه با توجه به آن که در قرآن جنس جن از گرما و آتش است به‌احتمال‌زیاد در انتخاب این نام بی‌تأثیر نبوده است.

اسرار ریگ جن

همچنین پوشیده بودن قسمت‌های جنوبی ریگ جن از تپه‌های ماسه‌ای و صدایی که حرکت باد بر روی این تپه‌ها ایجاد می‌کرده قطعاً از عوامل مؤثر بر باور عمومی وجود قدرت‌های متافیزیکی در این منطقه است.

اختلاف زیاد دمای شب و روز و خرد شدن سنگ‌ها در اثر این اختلاف فاحش که به «گریه سنگ» شهرت دارد نیز به همین عوامل متافیزیکی منسوب می‌شده است.

چرا مثلث برمودای ایران ؟

قسمت مرکزی ریگ جن یکی از صعب العبورترین نواحی دنیا به حساب می‌آید. تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمکی مانع از ورود گردشگران و یا حتی کویر نوردان به این منطقه می‌شوند.

اکثر افرادی که بدون داشتن دانش کافی و البته نداشتن آذوقه‌ی کافی به این نقطه وارد شده‌اند یا بر اثر گرفتاری در باتلاق‌های نمکی یا در اثر مردن از تشنگی جان خود را از دست داده‌اند.

به علت ناپدید شدن افرادی که به قلب این کویر سفر کرده‌اند و تشابه این وضعیت به اتفاقاتی که برای مسافران مثلث برمودا می‌افتد، ریگ جن را برمودای ایران نامیده‌اند.

چگونگی کشف منطقه

تا قبل از زمان ناصر الدین شاه قاجار این نقطه از ایران کاملا ناشناخته بوده‌است. یک فرد سوئدی به نام اسون هدینگ اولین کسی بود که در سفر خود به ایران قصد داشت از این منطقه عبور کند، اما به خاطر وجود باتلاق‌های نمکی از انجام اینکار منصرف شد و تنها به دیدن بخش‌های کم خطرتر ریگ جن رضایت داد.

او بعدها در کتاب کویرهای ایران به طور مفصل دربارهٔ ریگ جن نوشت. در سال 1930 آلفونس گابریل از جنوب ریگ جن گذشت. از 1376 تاکنون گروه‌هایی از کویر پیمایان با خودروهای بیابانی و حتی پیاده به نقاط مختلف آن رفته اند.

بعد از این اتفاق بود که پای این کویر اسرار آمیز به نقشه‌ی ایران باز شد و این نقطه بین مردم شناخته شد.

کویری خالی از حیات

در قلب ریگ جن هیچ‎گونه چشمه یا چاه آبی وجود ندارد و به جز نمک، ماسه و باتلاق چیز دیگری نخواهید دید. به همین خاطر است که این نقطه خالی از هر‌گونه علائمی از حیات است.

اختلاف دمای بین شب و روز در ریگ جن به قدری بالا است که سنگ‌های این منطقه در اثر این تغییر دمای شدید ترک می‌خورند.

ریگ جن
وضعیت پوشش گیاهی و حیوانی

به علت عدم وجود آب و هم‌چنین وجود بیش از اندازه‌ی نمک و گچ در این اقلیم گرم و خشک رویش گیاهان به شدت با کندی انجام‌ می‌شود.

در حاشیه‌ی ایت کویر می‌توان علایمی از حیات گیاهی و جانوری پیدا کرد. سه نوع گیاه به نام‌های خارشتر، سالسولا و اشنان تنها گیاهانی هستند که می‌توانند در این منطقه زندگی کنند.

حیوانات بیابانی مثل مار، عقرب، خرگوش، کاراکال، گربه شنی، روباه شنی، گرگ، شغال، شاهین و عقاب طلایی در حواشی ریگ جنی زندگی می‌کنند.

سفر به ریگ جن
چند نکته درباره سفر به ریگ جن
  • به هیچ وجه تنهایی به این کویر سفر نکنید.
  • حتما از تورهای گردشگری برای بازدید از کویر اسرار آمیزریگ جن استفاده کنید.
  • برای سفر به این نقطه لازم است حتما یک کویر نورد باشید و نداشتن تجربه‌ی کویرنوردی و بی گدار به آب زدن می‌تواند به قیمت از دست دادن جان شما تمام شود.
  • برای سفر به ریگ جن آذوقه‌ای از آب، غذا و سوخت به اندازه‌ی 15 روز به همراه داشته باشید.
  • در صورتیکه قصد دارید بدون تور‌های کویر‌گردی به این منطقه سفر کنید باید بدانید که بازدید از این نقطه نیاز به کسب مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت از محیط زیست دارد.

https://mag.zigocamp.com/post/783
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *