نکات مهم و کاربردی در کویر نوردی

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » نکات مهم و کاربردی در کویر نوردی
نکات مهم و کاربردی در کویر نوردی
کویر نوردی تجربه‌ای شیرین

کویر نوردی در طبیعت یکی از تجارب شیرین برای هر فرد است. قدم زدن در اقلیمی بی آب و بعضا خشک وسوزان! کویر یعنی عدم دسترسی به آب، روزهای غالبا گرم و شب‌های خنک و گاهی سرد!

اگر تصمیم به کویر نوردی گرفته‌اید با این مقاله زیگوکمپ همراه شوید تا با دانستن نکات مهم و کاربردی در سفر به کویر، کویرنوردی خود را تبدیل به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی کنید.

از راه رفتن در ساعات گرم روز در کویر خودداری کنید

بهترین زمان پیاده‌روی در کویر، صبح زود که هنوز هوا خنک است و غروب هنگامی‌که خورشید در آسمان حضور ندارد است.

در اوج تابش خورشید و بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از پیاده روی در کویر بپرهیزید!

اگر یک همسفر همراه، غذای کافی، هد لامپ، نقشه و یک مسیر یاب دارید، شب‌های کویر هم بسیار زیبا و لذت‌بخش است. البته باید خیلی مراقب حمله حیوانات وحشی باشید.

در کویر نوردی زیاد آب بنوشید

گردشگران حرفه‌ای کویری می‌دانند که نباید نوشیدن آب زیاد در کویر را فراموش کنند. قبل از شروع پیاده‌روی در کویر، به مقدار زیادی مایعات به بدن خود برسانید.

  • اگر در بهار و تابستان به کویر سفر می‌کنید لازم است هر ساعت حدود 1 لیتر آب بنوشید.
  • اگر در پاییز و زمستان به کویر سفر می‌کنید نوشیدن 3 تا 5 لیتر برای یک نفر در طول یک روز مناسب است.

بسیاری از ما تا زمانی که بدن‌مان به حالت کم‌آبی و حتی بی‌آبی نرسیده، آب نمی‌نوشیم! اما در کویر نوردی نباید منتظر احساس تشنگی بود. قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید.

در سفر آب بنوشید

الکترولیت‌های بدنتان را شارژ کنید

به موادی مثل سدیم، پتاسیم، کلراید و بی کربنات در بدن، الکترولیت گفته می‌شود. بدن شما به همه این مواد معدنی برای داشتن عملکردی مناسب احتیاج دارد و کم و زیاد شدن مقادیر این عناصر، بدنتان را از حالت طبیعی خارج می‌کند.

وقتی عرق می کنید، مقدار قابل توجهی سدیم و سایر مواد معدنی از بدنتان دفع می‌شود. با ادامه تعریق و از دست دادن مقدار زیاد سدیم، بدن به حالت هیپوناتری که به معنی افت مقدار سدیم در خون است، می‌رود.

پیشنهاد می‌کنیم از نوشیدنی‌های مختص ورزشکاران، در کویر نوردی‌تان استفاده کنید. همچنین می‌توانید قبل از سفر از داروخانه محل، یک بسته پودر الکترولیت خریده و در هنگام پیاده‌روی در کویر مقداری از آن پودر را به آب آشامیدنی خود اضافه کنید.

علایم گرمازدگی در کویر نوردی را بشناسید

یکی از محتمل‌ترین اتفاقات در کویر نوردی، گرمازدگی است. با شناخت علایم گرمازدگی و سایر بیماری‌های مربوط به محیط‌های خشک و داغ قبل از سفر، هر چه سریع اقدام به تامین آب بدن خود و بهبود حال‌تان نمایید.

وقتی بدن شما در شرایطی قرار می گیرد که مجبور است دمای بسیار بالایی را تحمل کند و از طرف دیگر آب کافی و مواد الکترولیت بدنش به خوبی تأمین نمی شود گرمازدگی رخ می دهد. اگر به گرمازدگی خود رسیدگی نکنید بدنتان وارد فازی به نام سکته گرمایی می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید مواظبت از دمای بدن و تأمین آب کافی در کویر نوردی بسیار مهم است.

گرمازدگی در کویر

مواظب طوفان و سیل باشید

شاید تعجب کنید که چگونه با وجود آفتاب سوزان و هوای خشک، باران که هیچ، ممکن است سیل بیاید! با این‌که کویر طبیعتی گرم و خشک دارد، اما باران‌های کویری بسیار کوتاه مدت و پرشدت هستند. فرقی نمی‌کند که به کدام کویر رفته‌اید، ولی دیر یا زود بادها و طوفان‌های شنی را خواهید دید.

یک گردشگر حرفه‌ای قبل از سفر به کویر باید از شرایط جوی و آب و هوایی آن منطقه اطلاعات کامل کسب کند.

  • اگر طوفان به پا شد به کنار درختچه‌ای پناه ببرید و به هیچ وجه به جاهایی که ارتفاع کمتری دارد نروید.
  • آماده ی این قضیه باشید که ممکن است مجبور شوید گشت و گذارتان را رها کنید و به مکانی امن بروید.

وزش بادهای گرم و طوفان‌های شنی، طرح‌های زیبایی روی رمل‌ها به جا می‌گذارند، اما همان اثر زیبا را بر روی انسان‌ها به جا نمی‌گذارند و یک لحظه غفلت از پناه گرفتن، می‌تواند هزینه سنگینی برای انسان‌ها به جای بگذارد.

لباس مناسب بپوشید و کوله تان را با هوشمندی ببندید.

برای کویر نوردی باید لباسی سبک، گشاد و با رنگی روشن بپوشید. شلوار، جوراب و لباس با آستین بلند برای در امان ماندن از آفتاب سوختگی توصیه می‌شود. تا می‌توانید پوستتان را از تماس با تابش آفتاب در امان نگه دارید.

آفتاب سوختگی با آفتاب سوزان کویر به هیچ وجه قشنگ نیست. حتی اگر تابش مستقیم آفتاب را هم نادیده بگیریم لباس‌های بلند می‌توانند محافظ خوبی در برابر گزش گیاهان رونده کویری هم باشند.

فراموش نکنید که هوای کویر خیلی سریع تغییر می‌کند پس برای تغییرات آب و هوایی هم آماده باشید و لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

نکات کویرنوردی
طبیعت وحشی را در کویر نوردی فراموش نکنید!

تمام حواستان را به اتفاقات پیرامون خود بدهید. علاوه بر چشم‌ها، گوش‌هایتان هم باید در کویر تیز باشد. صدای زنبورها و مارها در سکوت کویر به آسانی قابل تشخیص است.

واقعیت طبیعت کویر این است که حیوانات برای بقا در آن گرمای داغ، با یکدیگر می‌جنگند. وقتی شما سر بزنگاه در میان جنگ آن‌ها ظاهر شوید، می‌توانید طعمه خوبی برای پیروزی‌شان در این جنگ بر سر غذا و زنده ماندن باشید.

سعی کنید خیلی از فضای اطراف کمپ‌های کویری دور نشوید و اگر خیلی ماجراجو هستید سعی کنید همواره فاصله مناسبی با حیوانات کویری داشته باشید.

با دوستتان به کویر نوردی بروید

به طور کلی همه ی اتفاقات زندگی با داشتن یک همراه شیرین‌تر خواهد بود و این شیرینی در کویر به اوج خود می‌رسد. چرا که فقط یک شخص دوم می‌تواند علایم مربوط به بیماری‌های ناشی از گرما را در طرف مقابل تشخیص دهد. اگر با بچه‌ها به کویر نوردی رفته‌اید هر از چند گاهی جویای حال آن‌ها باشید و علایم بدنی‌شان را کنترل کنید.

کویرنوردی با دوستان
لوازم ضروری کویرگردی را بشناسید

لیست لوازم ضروری که باید د کویر نوردی با خود به همراه داشته باشید

  1. کرم ضد آفتاب
  2. بالم لب
  3. کلاه لبه دار
  4. آب
  5. لایه های از لباس های مناسب
  6. کفش
  7. هدلامپ
https://mag.zigocamp.com/post/807
4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *