کوهنوردی | هر آنچه که باید قبل از شروع ماجراجویی بدانید

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » کوهنوردی | هر آنچه که باید قبل از شروع ماجراجویی بدانید
کوهنوردی | هر آنچه که باید قبل از شروع ماجراجویی بدانید
مقدمات کوهنوردی

سال های سال است که کوهنوردی به یکی از پر طرفدار ترین ورزش ها تبدیل شده است. یکی از عمده دلایلی که که باعث محبوبیت این ورزش جذاب شده می توان به زندگی پر از آلودگی و شلوغی شهر نشینی اشاره کرد. امروزه با توجه به افزایش روزافزون آلودگی هوا علی الخصوص در کلان شهری مانند تهران و همچنین همه گیری ویروس کرونا، مردم جامعه سعی می کنند تا از راه تازه تر و سالم تری خود را سرگرم کنند.

یکی از این راه ها ورزش کوهنوردی است. همانطور که بسیاری از شما با خبرید چند روز پیش در تاریخ 5 دی ماه چند تن از کوهنوردان عزیزمان در ارتفاعات تهران جان باختند. از این رو تصمیم گرفتیم با انتشار این مقاله در مجله زیگوکمپ برخی از نکات کاربردی کوهنوردی را با شما اشتراک بگذاریم. نکاتی که می توانند نوید یک کوهنوردی کم خطر تر را بدهند و مانع بروز فجایع ناگوار بشوند.

 

پیش نیاز هایی که باید دانست

 

آغاز کوهنوردی

 

همانطور که در بالا ذکر کردیم،  قرار است تعدادی از نکات کاربردی کوهنوردی را با شما به اشتراک بگذاریم. اما پیش از هر کاری لازم است ابتدا خود را آماده کنید. هیچگاه فراموش نکنید که کوهنوردی از ذهن شما آغاز می شود. در نتیجه لازم است این چند خط را به خوبی مطالعه کنید تا متوجه این موضوع بشوید.

 

مطالعه را فراموش نکنید

 

به طور کلی کوهنوردی یکی از سخت ترین و پر خطر ترین ورزش های موجود است. چرا که شما جدالی کاملا رو در رو با طبیعت بکر را تجربه می کنید. تهیه وسایل به روز و کاربردی تنها بخشی از این ورزش جذاب و پر خطر است. شما باید سعی کنید تا از تجربیات دیگر کوهنورد ها به خوبی استفاده کنید. یکی از مواردی که می تواند ماجراجویی شما را به امری خوشایند و تا حدودی قابل پیش بینی تبدیل کند، مطالعه تجربه دیگران و بررسی منطقه مورد نظرتان است.

 

مطالعه پیش از آغاز کوهنوردی

 

ذهن قدرتمند پیش از جسم قدرتمند

 

هر کاری پیش از آنکه جسم شما را درگیر کند، وارد ذهنتان می شود. جالب است بدانید که ورزش هیجان انگیز کوهنوردی نیز این قاعده مستثنی نیست. زمانیکه که شما مسیر خود را آغاز می کنید باید بدانید که کوله باری از حوادث و مسائل بی صبرانه انتظارتان را می کشند. این به آن به معناست که شما باید ذهن خود را به سمت یک آرامش درونی هدایت کنید. باید بتوانید این توانایی را در خود ایجاد کنید که در مواقع سختی به خوبی تصمیم بگیرید و حداقل استرس را به خود وارد کنید.

 

پرورش ذهن

 

آمادگی جسمانی، پیمایش به آسانی

 

پس از آنکه توانستید کلیه جوانب کوهنوردی را به خوبی در ذهن خود هضم کنید، باید به سراغ آمادگی جسمانیتان بروید. زمانیکه بتوانید قدرت و استقامت بدنتان را افزایش بدهید، یکی از مهم ترین گام های مسیر را برداشته اید. چرا که قرار است در طول کوهنوردی با مجموعه ای از موانع طاقت فرسا رو به رو شوید. اگر می خواهید به طور حرفه ای این ورزش را دنبال کنید، یک برنامه ورزشی منظم برای خود تنظیم کنید. این برنامه باید علاوه بر قدرت بدنی، استقامت شما را نیز افزایش بدهد.

 

آمادگی جسمانی

 

آموزش آکادمیک کوهنوردی را فراموش نکنید

 

بسیاری از کسانیکه به ورزش استثنایی کوهنوردی روی می آورند به دنبال یک هیجان متفاوت هستند. این شور و اشتیاق گاها سبب می شود که، شخص متقاضی بدون هیچگونه پیشینه ای ماجراجوی خود را آغاز کند. اما خوب است بدانید که کوهنوردی نیز نیازمند آموزش هایی است که شما را از خطرات احتمالی دور می کند. پیشنهاد می کنیم اگر در ابتدای راه هستید حتما دوره های کوهپیمایی مقدماتی فدراسیون کوهنوردی و یا هر سازمان معتبر دیگر را پشت سر بگذارید. در این دوره استفاده از وسایل کوهنوردی و برخی از نکات اولیه را به شما آموزش داده می شود.

 

برنامه ریزی، حرکت، لذت

 

پس از آنکه کلیه موارد بالا را رعایت کردید وقت آن رسیده که اولین سفر خود را برنامه ریزی کنید. برای شروع یک مقصد نسبتا راحت را انتخاب کنید که بتوانید آزمون و خطا های خود را انجام بدهید. از طرفی مقاصد راحت کوهنوردی دارای مسیر های پیاده روی بسیاری هستند. این پیاده روی می تواند یک تمرین عالی برای افزایش استقامت شما باشد. فراموش نکنید که پیش از حرکت کاملا مقصدتان را بررسی کنید و تمامی وسایل مورد نیازتان آماده و در دسترس باشند.

وجود یک فرد با تجربه همیشه می تواند کار ها را راحت تر کند. در طول کلاس ها و مطالعاتتان در خصوص کوهنوردی، ارتباطات خود را افزایش بدهید. ایجاد رابطه دوستانه با افراد دیگری که تجربه بیشتری از شما دارند می تواند یک پیروزی برای شما باشد. یک فرد با تجربه می تواند پستی و بلندی های مسیر را به شما نشان دهد و پیمودن مسیر را دوستداشتنی تر کند. سعی کنید وارد گروه های کوهنوردی و کمپینگ بشوید با این فضا تماس مداوم داشته باشید.

پس از چند بار طی کردن مسیر های آسوده، اکنون می توانید یک برنامه مهیج تر را برای خود تنظیم کنید. پس از صعود های متعدد متوجه افزایش توانایی خود می شوید. این افزایش توانایی شما را مجاب می کند تا ابزار های خود را بیشتر کنید و وسایل بهتری را برای خود تدارک ببینید. چراکه هر چه به جلوتر می روید مسیر هایتان پر از ماجراجویی های بیشتر خواهد شد.

 

برنامه ریزی برای کوهنوردی

 

 

کوهنوردی را لمس کنید

 

هر آنچه که مطالعه کردید به شما می کند تا بتوانید به خوبی آماده سفرتان شوید. اکنون وقت آن رسیده تا لیستی را برای شما تهیه کنیم که بتواند شما را در طول مسیر نیز آگاه کند. مواردی که در این لیست به آن ها اشاره خواهد شد می توانند به شما در پیمودن هر چه راحت تر مسیرتان کمک کنند. یکی از مسائلی که در کار های ماجراجویی مانند کوهنوردی باید به آن دقت کنید مطالعه ترفند های گوناگون است.

 

اطرافتان را بررسی کنید

 

یکی از مسائل معمولی که به هنگام کوهنوردی مخصوصا مسیر های تازه رخ می دهد گم شدن است. سعی کنید علاوه بر موبایل خود حتما GPS نیز به همراه داشته باشید. همیشه در طول مسیر اطرافتان را بررسی کنید و یک برداشت کلی از محیط داشته باشید. چنانچه احساس کردید گم شده اید حتما خونسردی خود را حفظ کرده و یک ارتفاع پیدا کنید که روی آن بروید. اینکار می تواند چشم انداز شما را برای یافتن مسیر درست گسترده کند.

 

گم شدن در کوهنوردی

 

یافتن آب آشامیدنی

 

یکی از اتفاقات معمولی که می تواند گریبانگیر هر کوهنوردی بشود، تمام شدن بطری های آب معدنی است. در چنین مواقعی اگر محیط نسبتا سرسبزی را انتخاب کرده اید، سعی کنید به سمت صخره های در هم تنیده و سرسبز بروید. کندن زمین همیشه انتخاب اولتان نباشد چرا که در یک محیط گرم و خشک بسیار طاقت فرسا خواهد بود. لازم به ذکر است که وسابل اولیه تصفیه آب نیز به همراه داشته باشید. در ضمن از امتحان کردن میوه های گوناگون نیز بپرهیزید.

 

از کمک های اولیه تا خو گرفتن با طبیعت

 

یکی از مسائلی که کمتر کسی به آن توجه می کند، گذراندن چند ساعتی در دوره های کمک اولیه است. گذراندن این دوره ها به شما می کند جراحات ساده در طول سفر را مداوا کنید. همچنین دانستن برخی نکات در خصوص کمک های اولیه حس آرامشی را در شما و همراهانتان ایجاد می کند. در نتیجه حتما باید پیش از آغاز ماجراجویی خود یک جعبه کمک های اولیه مجهز تدارک ببینید تا بتوانید به هنگام بروز حوادث احتمالی، حرفه ای عمل کنید.

خود را به دامان طبیعت بسپارید اما از یاد نبرید که این کوهنوردی در عین جذابیت خود یک مبارزه با طبیعت است. شما باید خود را به لحاظ ذهنی و جسمی کاملا آماده رویارویی با مسائل مختلف کنید. ناگفته نماند که کوله پشتی شما نیز باید بهترین همسفرتان باشد. کوله خود را خیلی سنگین نکنید ولی آن را ابزار کاربردی مهم پر کنید. سعی کنید همیشه یک یا دو وسیله برای آتش روشن کردن داشته باشید.

 

جعبه کمک های اولیه

 

حرف آخر

 

در آخر امیدواریم مواردی که در این مقاله ذکر شدند، این توانایی را داشته باشند که سفر شما را کم خطر تر و هیجان انگیز تر کنند. در قسمت بعدی این مقاله به سراغ برخی از مهم ترین وسایل کوهنوردی می رویم و برخی از مهم ترین ها را بررسی می کنیم. فراموش نکنید که پیش آغاز هر کاری مطالعه و برنامه ریزی حرف اول را می زنند، پس سنجیده عمل کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/1016
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *