آب در طبیعت | چگونه در طبیعت آب آشامیدنی پیدا کنیم؟

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » آب در طبیعت | چگونه در طبیعت آب آشامیدنی پیدا کنیم؟
آب در طبیعت | چگونه در طبیعت آب آشامیدنی پیدا کنیم؟
آب در طبیعت

یکی از جذاب ترین انواع سفر طبیعت گردی و کمپینگ است. اما هر سفری سختی های خاص خود را دارد. برای مثال اگر برای سفر طبیعت گردی منطقه ای خاص را انتخاب کرده باشید، ممکن است به مشکل آب بر بخورید. امروز در این مقاله از زیگوکمپ قصد داریم به موضوع آب در طبیعت بپردازیم. با ما همراه باشید تا چگونگی پیدا کردن آب در طبیعت را توضیح دهیم.

 

یافتن آب در طبیعت

 

حفر کردن زمین

 

ممکن است در هر نقطه ای از سفرتان به کمبود آب بر بخورید. حتی افرادی با اتمام موجودی آب رو به رو می شوند. در چنین مواقعی بهتر است خود را به منطقه سبز و پوشش گیاهی برسانید. منطقه ای که در آن گیاهی روییده است را حفر کنید تا به آب برسید. در بعضی موارد شاید لازم باشد مقدار بیشتری حفر کنید.

 

موقعیت مکانی کوه

 

اگر در کوه بدون آب گیر افتاده بودید، شکاف و شیار بین سنگ ها را بررسی کنید. معمولا بین این شکاف ها آب جمع می شود. همچنین اگر در یک پرتگاه ساحلی، بدون آب ماندید، به دنبال گیاهان آب دار بروید. گیاهانی مانند سرخس و خزه نیز در این گروه قرار می گیرند. چراکه این پوشش های گیاهی معمولا نشانه چشمه آب هستند.

 

حیوانات، چراغ راه شما

 

اگر در طبیعت بودید سعی کنید رد پای حیوانات را دنبال کنید. حیوانات به خصوص گیاه خواران به هیچ عنوان تشنگی طولانی مدت را تاب نمی آورند. از این رو می توان از روی رد پای آن ها به آب رسید. پرندگان نیز گزینه های خوبی هستند. معمولا زمانی که پرندگان منبع آبی پیدا کنند، به صورت عمود به سمت آن به پرواز در می آیند. سعی کنید نقطه فرود آن ها را ردیابی کنید.حشرات و مورچه ها را فراموش نکنید. اگر دسته زیادی مورچه را دیدید، احتمال بدهید که آب و یا چشمه ای پیدا کرده اند.

 

مورچه

 

 

شبنم برگ درختان، منبع آب در طبیعت

 

شاید به نظر بسیاری این روش احمقانه باشد. اما باید بدانید که آب نسبتا زیادی از این شبنم ها نصیبتان خواهد شد. شما می توانید یک ظرف تمیز را زیر برگ درختان گذاشته و مسیر آب را به سمت آن هدایت کنید. اگر ظرف ندارید، از یک لباس تمیز استفاده کنید. آب را با لباس جمع کرده و سپس برای استفاده آن را بچلانید.

 

شبنم، آب در طبیعت

 

 

تصفیه آب جمع آوری شده

 

جوشاندن و تقطیر آب

 

یکی از ساده ترین و کارآمد ترین روش های تصفیه آب جوشاندن آن است. شما می توانید تنها با ده دقیقه جوشاندن آب بسیاری از انگل های آن را از بین ببرید. فراموش نکنید که آب حداق 5 دقیقه بجوشد و تنها گرمش نکنید. در ضمن روش جوشاندن تنها می تواند انگل ها و میکروب ها را از بین ببرد و نقشی در تصفیه گل و لای ندارد.

روش بعدی روش تقطیر است. برخی املاح مانند فلزات سنگین ممکن است با جوشاندن از بین نروند. به همین دلیل بسیاری از افراد به روش تقطیر و استفاده از بخار اب روی می آورند. لازم به ذکر است که این روش معمولا در مقاصد گرم و خشک کاربرد دارد. به اندازه 70 سانت زمین را حفر کنید. قطر گودال را در حدود یک متر در نظر بگیرید. پلاستیک بزرگی در چاله پهن کنید و ظرف آب و نی را در آن بگذارید. بخار آب از طریق نی به کیسه میریزد.

 

تصفیه

 

 

استفاده از فیلتر

 

در وسایل بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای، فیلتر های تصفیه آب به چشم می خورد. فیلتر هایی که به مانند یک سرم ( به صورت بلعکس ) عمل می کنند. شما می توانید به راحتی محفظه فیلتر را پر کنید و با نی بیرون آمده آب بنوشید. اگر وسیله خاصی به همراه ندارید پس می توانید فیلتر شنی برای خود بسازید. به دو بطری احتیاج دارید. یک بطری را ببرید و یک شی مخروط مانند درست کنید. داخل مخروطی را با ریگ، سنگ و شن پر کنید. رد کردن چند باره آب از این فیلتر، گل و لای آب را از بین می برد.

 

فیلتر شنی

 

نی و قرص تصفیه آب

 

یکی از جالب ترین و کاربردی ترین وسایل تصفیه آب در طبیعت، نی تصفیه است. این وسیله کوچک و قابل حمل بوده و می توانید به راحتی آن را در آب رودخانه بکنید. مسلما این وسیله نمی تواند آب در طبیعت و رودخانه را مانند آب لوله کشی تصفیه کند. اما بسیاری از انگل ها و میکروب های بد را از بین می برد. ناگفته نماند که قرص های تصفیه آب گزینه جالبی هستند.

 

نی تصفیه

 

 

جمع بندی

 

به همراه داشتن آب در طبیعت یکی از اصلی ترین رکن های آغاز سفر است. اما اگر در طول مسیر به مشکل خوردید، باید حتما چند روش ساده تصفیه آب در طبیعت را به یاد داشته باشید. سعی کنید حتما پیش از آغاز سفر، اطلاعات خوبی درخصوص مقصد خود جمع آوری کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/1447
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *