زیباترین مسیرهای ریلی ایران | سفر با قطار را امتحان کنید

مجله زیگوکمپ » زیباترین مسیرهای ریلی ایران | سفر با قطار را امتحان کنید
زیباترین مسیرهای ریلی ایران | سفر با قطار را امتحان کنید
زیباترین مسیرهای ریلی ایران

شما آزادید هرطور که می‌خواهید خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید. می‌توانید باک بنزین را پر کنید و خود را به یک سفر جاده‌ای جذاب دعوت کنید. می‌توانید سرعت و راحتی را الویت قرار دهید و هواپیما را در لیست گزینه‌هایتان قرار دهید. اما امروز در مورد هیچکدام حرف نمی‌زنیم. پیشنهاد ما به شما قطاری است که بین هواپیما و ماشین شخصی قرار دارد. امنیت بالا، احساس راحتی و رانندگی نکردن، سفر گروهی جذاب و در آخر تماشای زیباترین مناظر از وعده‌های سفر با قطار است. امروز در مجله زیگوکمپ قصد داریم زیباترین مسیرهای ریلی ایران را به شما معرفی کنیم. با زیگوکمپ در ادامه همراه باشید.

 

زیباترین مسیرهای ریلی ایران

 

مسیر تهران-ساری از زیباترین مسیرهای ریلی ایران

 

یکی از جذابیت‌های با قطار سفر کردن تماشای مناظر تازه‌ای است که دیدن آنها با ماشین و هواپیما امکان‌پذیر نیست. مسیر تهران-ساری به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران گواه خوبی بر این مسئله است. شما در طول این مسیر که 24 ایستگاه دارد با مناظر متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. برای مثال تا گرمسار همه چیز مسیر شبیه یک راه‌آهن معمولی است. مسیر بعد از پل سفید که از کوهستان وارد جنگل می‌شویم، می‌توانید حال و هوای متفاوت آن را حس کنید. شما در این مسیر 7 ساعته با جاذبه‌های زیادی از جمله سد لفور و پارک جنگلی روبه‌رو می‌شوید. از دیگر زیبایی‌های این مسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

پل ورسک از زیباترین مسیرهای ریلی ایران

 

پل ورسک یکی از نام آشنا‌ترین جاذبه‌های ایران است. سال 1312 رضا شاه پهلوی سفارش ساخت این پل را به شرکت دانمارکی کامپاکس داد. این شرکت پل ورسک را که از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است با 86 متر طول و 110 متر ارتفاع در سال 1315 تحویل داد. این پل که در سال 1356 ثبت ملی شد پس از جنگ جهانی دوم توسط چرچیل نخست‌وزیر انگلستان پل پیروزی نام گرفت.

 

پل ورسک

 

تونل گدوک

 

گدوک که با 2887 متر طول لقب طولانی‌ترین تونل ایران را یدک می‌کشد، 90 سال پیش به دستور رضاه شاه احداث شد. طی کردن تونل گدوک در حدود 4 دقیقه طول می‌کشد. جالب است بدانید که این تونل مرتفع‌ترین تونل ایران نیز محسوب می‌شود.

 

سه خط طلا

 

از جمله جذابیت‌های این مسیر سه خط طلا با داستان پشت آن است. هنگام ساخت این مسیر متوجه می‌شوند فاصله‌ی 10 کیلومتری بین گدوک و ورسک 600 متر ارتفاع دارد. مسلما قطار توانایی صعود از این ارتفاع را نداشته است. از همین رو این مسیر را به سه پله با شیب کمتر تبدیل می‌کنند و سه خط طلا متولد می‌شود.

 

مسیر مشهد-ساری از مسیرهای ریلی ایران

 

این مسیر که از دل جنگل‌های شمالی می‌گذرد دارای دو خط راه‌آهن است. مسیر اول از مناطقی مانند نیشابور، گرمسار، فیروزکوه، ورسک و قائمشهر می‌گذرد و به ساری می‌رسد. مسیر دوم از شهرهای قوچان، شیروان، بجنورد، گرگان و بهشهر می‌گذرد. میانگین زمانی که این مسیر طی می‌شود 14 الی 15 ساعت بوده و بین مسیر اول و دوم فرق چندانی نیست. از جاذبه‌های این خط ریلی زیبا می‌توان به روستاها، صخره‌ها و دورهمی درختان اشاره کرد.

 

قطار مشهد ساری

 

مسیر قزوین-رشت

 

عنوان یکی از تازه‌ترین موارد لیست زیباترین مسیرهای ریلی ایران به قطار قزوین رشت می‌رسد. این مسیر 164 کیلومتری با 52 تونل و 17 پل در اسفند 1397 به بهره‌برداری رسید. این مسیر 3 ساعته توانست در مدت کوتاهی به یکی از پرطرفدارترین و کارآمدترین ریل‌های قطار تبدیل شود. جالب است بدانید بزرگترین پل راه‌آهن کشور (با 14300 متر طول) در مسیر قطار قزوین-رشت قرار دارد. زمانیکه با این قطار سفر می‌کنید هجمه‌ی زیبایی‌ است که از پس چشمانتان می‌گذرد. وجود شالیزارها و دشت‌های فراوان تماشای مسیر را لذت بخش‌تر می‌کنند.

 

قطار قزوین رشت

 

قطار گردشگری لرستان

 

قطار لرستان نیز دارای یکی از چشم‌نواز مسیرهای ریلی ایران است. اما یک تفاوت بزرگ با دیگر موارد لیست دارد. این قطار از شهر خارج نمی‌شود و تنها برای بازدید از جاذبه‌های شهر حرکت و توقف دارد. قطار گردشگری لرستان که در سال 1398 به بهره‌برداری رسید در مسیر ریل تهران-خوزستان حرکت می‌کند. این قطار با ظرفیت 336 نفر یک مسیر 74 کیلومتری را طی می‌کند و 14 توقفگاه در طول مسیر دارد. از جمله جاذبه‌هایی که بر سر راه خود می‌بینید می‌توان به تالاب ازگن، آبشار آبگرم، چشمه آب گوگرد و … اشاره کرد.

 

قطار گردشگری لرستان

 

حرف آخر …

 

لیست زیباترین و جذاب‌ترین مسیرهای ریلی ایران در اینجا به پایان نمی‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم خود بار سفر ببندید و دل به دریا بزنید. شما می‌توانید در طول سفر خود در یکی از توقفگاه‌ها پیاده شوید و پی یک اقامتگاه بوم‌گردی بروید. فراموش نکنید که سفر هر رختی بر تن کند و هر رنگی که باشد، غذای روح است.

https://mag.zigocamp.com/post/2423
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *