قوانین کوهنوردی | قانون های طلایی برای کوهنوردان حرفه ای و آماتور

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » قوانین کوهنوردی | قانون های طلایی برای کوهنوردان حرفه ای و آماتور
قوانین کوهنوردی | قانون های طلایی برای کوهنوردان حرفه ای و آماتور
قوانین کوهنوردی

کوهنوردی نیز مانند هر رشته و حرفه دیگری آداب و رسوم و قوانین به خصوص خود را دارد. قوانینی که در نهایت سبب می شوند تا صعودی راحت تر، به یاد ماندنی تر و بی دردسر را تجربه کنیم. به همین جهت تصمیم گرفتیم مقاله امروز مجله زیگوکمپ را به قوانین کوهنوردی اختصاص بدهیم. قوانینی و آداب و رسومی که در این مقاله به آن ها می پردازیم در ظاهر بسیار ساده جلوه می کنند. اما همین قوانین کوهنوردی به ظاهر ساده طی سالها تجربیات کوهنوردان متعدد جمع آوری شده اند.

 

قوانین کوهنوردی

 

 

قوانین کوهنوردی – سه بخشی اول

 

با در نظر گرفتن کلیه جوانب این حرفه می توانیم قوانین کوهنوردی را به دو، سه بخشی مجزا در عین حال مربوط به هم تقسیم کنیم. اولین سه بخشی قوانین کوهنوردی عبارت است از: پیش از کوهنوردی، هنگام کوهنوردی و بعد از کوهنوردی. هر یک از موارد نام برده شده آدابی دارند که با رعایت آن ها می توانید با ذهنی عاری از دغدغه به سمت صعود قله ها قدم بردارید.

 

سه بخش اول قوانین

 

 

قوانین پیش از آغاز کوهنوردی

 

کوهنوردی از آن دسته ورزش هایی است که نه تنها آمادگی جسمانی بلکه آمادگی روحی و روانی شما را نیز می طلبد. این موضوع که بسیاری کوهنوردی را برای رها شدن از بند مشکلات انجام می دهند درست است. با این وجود پیش از آغاز ماجراجویی خود باید مدتی را با خود خلوت کرده تا بک ثبات ذهنی برسید. یکی از مهم ترین قوانین کوهنوردی آمادگی پیش از شروع مسیر است. تهیه چک لیست وسایل مهم کاربردی دیگر کلیشه ای بیش نیست. اما همین کلیشه بار ها به کمک شما خواهد آمد.

بسیاری معتقدند، کوهنوردی یک ورزش انفرادی راحت است. اما باید بگوییم این جمله دروغی بیش نیست. کافی است از چندین کوهنورد با تجربه سوال بپرسید تا به شما بگوید گروهی صعود کردن از کارآمد ترین قوانین کوهنوردی است. چراکه در طول مسیر ممکن است هر یک از افراد بار ها نیازمند کمک شوند. درضمن اگر هنگام برنامه ریزی برای صعود مقصدی جدید و ناآشنا را انتخاب کردید، حتما به یک گروه با تجربه بپیوندید.

 

کوهنوردی

 

 

هنگام کوهنوردی

 

یکی از مهم ترین اصول هنگام کوهنوردی درک شرایطی است که در آن قرار دارید. با تقویت این توانایی، تصمیم گیری های شما راحت تر و منطقی تر خواهند بود. همچنین باید همیشه در طول یک صعود، توصیه ها و نظرات سرپرست گروه را جدی بگیرید. چراکه معمولا سرپرست گروه ها تجربیات زیادی داشته و علاوه بر آن این کار باعث می شود چند دستگی میان اعضا اتفاق نیفتد.

یکی از عمده مسائلی که هنگام کوهنوردی باید به آن توجه کنید، جدی گرفتن مسائل زیست محیطی و احترام به طبیعت کوه است. در قوانین نانوشته کوهنوردی آلوده کردن این محیط وجه خوبی نداشته و شخص یک کوهنورد واقعی محسوب نمی شود. علاوه بر زباله نریختن سعی کنید از مواد شیمیایی نظیر شوینده ها استفاده نکنید. حتما زمان برگشت و استراحت خود را با سرپرست چک کرده تا بتوانید خود را با شرایط تنظیم کنید.

 

بعد از کوهنوردی

 

یکی از جالب ترین قوانین کوهنوردی کمک به طبیعت و دیگر کوهنوردان است. حالا چگونه؟ سعی کنید تا جایی که زمان و انرژیتان یاری می کند زباله های راه را جمع کنید. شاید کار دشواری باشید اما مطمئن باشید غیر ممکن نیست. نکته بعدی تهیه سفرنامه است. شما می توانید تجربیات صعود خود را به صورت گسترده ( مجلات اینترنتی و اینستاگرام و … ) با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار باعث می شود نفرات بعدی سختی کمتری را پشت سر بگذارند و تجربیات شما نیز مستند و ماندگار شوند.

 

سه بخشی دوم

 

سه بخشی دوم قوانین کوهنوردی از سه اصل کلیدی تشکیل شده است. دورتر، بلند تر و سخت تر. در ادامه هر یک را به طور کامل برای شما تشریح می کنیم.

 

دورتر

 

کوهنوردی تنها با یک صعود موفقیت آمیز معنا نمی شود. زمانی می توان مهر موفقیت را بر این فرآیند کوبید که صحیح و سالم به مبدا خود بازگردید. این موضوع نیز به چند عامل بستگی دارد. یکی از اصلی ترین عوامل بحث جنبه روانی بوده که باید آن را جدی گرفت. یک کوهنوردی واقعی معمولا چیزی در حدود دوازده ساعت شما را درگیر خودش می کند. همین عدد و مسیر کافی است تا به شما ثابت کند که چه مقدار فشار و خستگی انتظار شما را می کشند. حال وزن وسایل و کوله خود را نیز در نظر بگیرید. با یک ذهن آماده و آرام و گروهی مطمئن، پشت سر گذاشتن این چالش به راحتی ممکن خواهد شد.

 

بلند تر

 

ممکن است هر سورپرایزی در مسیر برایتان اتفاق بیفتد. حال در حال فتح قله ای مرتفع باشید یا قله ای با ارتفاع کمتر که راحت تر است. با درنظر گرفتن این احتمالات می توان نتیجه گرفت که آمادگی جسمانی تاثیر زیادی بر پیش روی شما دارد. در کنار آن خونسردی و نترسیدن از کمک طلبیدن نیز تاثیر به سزایی دارند. فراموش نکنید که مشکلات خود را با اعضای گروه درمیان بگذارید و فرصتی را به خود اختصاص دهید تا کاملا با شرایط آشنا شوید.

 

سخت تر

 

یکی از قوانین کوهنوردی یادگیری مداوم است. یادگیری مداوم اعم از دوره های متفاوت و پیگیری سفرنامه ها و تجربیات دیگران به شدت برای صعود شما مفید هستند. چراکه کوهنوردی حرفه ای سخت تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند. درنتیجه دانش و تجربیات بیشتر می توانند روند صعود شما را تسهیل بخشند.

 

جمع بندی

 

کوهنوردی شاید یکی از متفاوت ترین و جالب ترین تفریحات بشر باشد. مجموعه ای از تحرکات جسمی، رها سازی ذهنی و کار گروهی که حال خوب را وعده می دهند. موضوع بعدی قوانین کوهنوردی و آداب آن است. متقاضیان نباید به این قوانین به چشم برخی چارچوب ها و باید ها و نباید های دست و پا گیر نگاه کنند. چراکه این قوانین جهشی از ناامنی ها، نا هنجاری ها و برخی مشکلات و سختی های دیگر هستند.

https://mag.zigocamp.com/post/1599
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *