آسیب های کوهنوردی – آسیب های شانه و پیشگیری از آن

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » آسیب های کوهنوردی – آسیب های شانه و پیشگیری از آن
آسیب های کوهنوردی – آسیب های شانه و پیشگیری از آن
آسیب های شانه

بیهوده است بگوییم هیچ ورزش و تحرکی متوجه انواع آسیب های جسمی نیستند. آسیب هایی که می توانند مدت ها یا همیشه زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهند. یکی از ورزش ها و سرگرمی هایی که می تواند در عین جذاب و مفید بودن، به شما آسیب بزند کوهنوردی است. منظور از بیان این آسیب ها منع کردن ورزشکاران از کوهنوردی یا هر ورزش دیگری نیست. بلکه قصد داریم با معرفی آسیب ها و راه های پیشگیری از آن ها وعده ی تجربه ورزش بهتری را بدهیم. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا آسیب های شانه و راه های پیشگیری از آن را در کوهنوردی شرح دهیم.

 

آسیب های شانه

اگر در مکالمات روزانه حرفی از آسیب های شانه بشنوید ممکن است خیلی آن را جدی نگیرید. برای بسیاری از افراد در وهله اول آسیب های شانه در دسته صدمات پیش پا افتاده و ابتدایی قرار می گیرد. البته می توان این موضوع را به عدم آگاهی از آسیب های عضلانی و مفاصل ربط داد. باید در نظر بگیریم که شانه، مرکز بدن و ستون فقرات به یکدیگر متصل بوده و ارتباط دارند. همین اتصال باعث می شود هنگام آسیب دیدگی شانه بسیاری از حرکاتی که توجه به آن ها نداشتید مختل و یا انجام آن ها دردناک بشود.

آسیب های شانه گونه های متفاوتی دارند و هر یک بخشی از مفصل و عضله را تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال یکی از آسیب های شانه در رفتگی استخوان است. در رفتگی معمولا بر اثر اتفاقاتی مانند زمین خوردن، کشیده شدن بیش از حد دست، ضربه، پیچ خوردن بیش از حد دست و …اتفاق می افتد. پارگی تاندون و کشیدگی عضلات آسیب دیگر بوده که با اختلال در حرکات و درد زیاد همراه است. یکی از آسیب های شانه با تاثیر طولانی مدت، پارگی حلقه غضروفی اطراف مفصل شانه به نام لابروم است. برخی حرکات مانند پرت کردن اجسام و یا ضربه زدن بعد از این آسیب بسیار تضعیف می شوند.

 

شکستگی شانه

 

 

راه های پیشگیری از آسیب شانه ها

  1. بخشی از آسیب های شانه در کوهنوردی به کوله پشتی ختم می شود. از آنجایی کوله پشتی وسیله ای حیاتی بوده و اقلام بسیاری را در خود جای داده، وزن نسبتا بالایی دارد. در نتیجه چیدمان آن مهم بوده، چرا که سبب تقسیم متعادل وزن می شود. سعی کنید وسایل سنگین تر را در پایین کوله پشتی قرار دهید.
  2. برای بلند کردن کوله پشتی خود از کمر خم نشوید. حالت اسکوات یکی از بهترین روش ها برای بلند کردن اجسام سنگین است. به این صورت که قسمت تحتانی بدن را کمی به زمین نزدیک کرده و کمی زانوی خود را خم می کنید. حال کوله را برداشته و به پشت خود بچرخانید.
  3. به هیچ عنوان کوله پشتی خود را در حالت آویزان قرار ندهید. یکی از شایع ترین آسیب های شانه به نحوه استفاده از کوله مربوط می شود. استفاده از کوله پشتی در حالت آویزان سبب فشار بیش از حد به ستون فقرات، دست ها و شانه ها می شود.
  4. استفاده از عصای کوهنوردی فشار وارده بر شانه را کاهش می دهد. علاوه بر آن، عصای کوهنوردی تاثیرات مثبت دیگری نظیر تقسیم فشار و تنظیم ضربان قلب دارد.
  5. سعی کنید در طول مسیر کوله پشتی خود را بر زمین بگذارید. شما می توانید زمانی را مشخص کرده، برای مثال هر بیست دقیقه یکبار استراحتی به خود بدهید.
  6. سعی کنید در طول مسیر و پایان راه شانه های خود را ماساژ بدهید. چند حرکت کششی و نرمشی نیز بگیرید تا در این زمان انجام دهید. اینکار سبب افزایش جریان خون و باز کردن گرفتگی های عضلانی می شود.

 

 

کوله کوهنوردی

 

 

جمع بندی

آنچه خواندید اولین مقاله از سری موضوعات آسیب های کوهنوردی بود. آسیب هایی که ممکن است برای کوهنوردان حرفه ای و مبتدی رخ بدهد. در نتیجه جدی گرفتن اخطار ها و راه های پیشگیری منطقی ترین کاری است که یک ورزشکار باید انجام دهد. شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود درخصوص صدمات شانه در کوهنوردی را مطرح کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/1740
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *