نکات ضروری کوهنوردی در بهار

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » نکات ضروری کوهنوردی در بهار
نکات ضروری کوهنوردی در بهار
کوهنوردی در بهار

بیا که بار دگر گل به بار می آید، بیار باده که بوی بهار می آید. فصل بهار سر رسیده و بسیاری از مشتاقان در حال کوهنوردی های بهاری هستند. معمولا در پاییز و زمستان متقاضیان کوهنوردی کمتر می شوند. چراکه آب و هوا و شرایط مسیر اجازه پیشروی زیاد و حتی ایمن را به کوهنوردان نمی دهند. در چنین مواقعی حتی حرفه ای ترین ها نیز صعود های خود را به فصل بهار موکول می کنند. اما خوب کوهنوردی در بهار نیز مشکلات خاص خود را داشته و باید توانایی مقابله با آن ها را داشته باشید. با زیگوکمپ همراه باشید تا اطلاعاتی در این خصوص در اختیارتان بگذاریم.

 

کوهنوردی در بهار

 

 

کوهنوردی در بهار

معمولا با آغاز فصل بهار، برف و یخ کوه ها آرام آرام شروع به آب شدن می کنند. از این رو بسیاری آماده صعود می شوند. اما با این وجود موانع متعددی پیش رو خواهد بود که با پیشگیری های لازم می توان با آن ها مقابله کرد. از حق نگذریم فصل بهار گنجینه ای از زیبایی های طبیعت است که هر شخصی را به سمت خود می کشاند. پس در نظر گرفتن برخی نکات ایمنی و تهیه چک لیست لازمه لذت بردن از این همه جذابیت است. در ادامه نکات مهمی که باید هنگام کوهنوردی در بهار رعایت کنید را با شما در میان می گذاریم.

 

آب شدن برف ها

 

 

خطراتی که باید در نظر بگیرید

از جمله خطراتی که می توانند صعود شما را مختل کنند عوامل محیطی هستند. عواملی نظیر تغییرات آب و هوایی و یا تغییر خلق و خوی حیوانات که بر ادامه مسیر شما بی تاثیر نیستند. در زیر موارد مهم را یک به یک نام می بریم و راه های مقابله با آن ها را بررسی می کنیم.

تغییرات دمایی

همه فصل بهار را به هوای نامعلوم و تغییرات بسیار می شناسند. این موضوع تنها به کوهنوردی در بهار منتهی نمی‌شود. شما در طول روز های بهاری در محل زندگیتان نیز شاهد تغییرات لحظه ای آب و هوا هستید. اما به دلیل تغییر ارتفاع در طول کوهنوردی این موضع بیشتر اهمیت پیدا می کند. به طوریکه آب و هوا در آغاز کوهنوردی، میانه راه و انتهای راه با یکدیگر تفاوت دارند. پس به هنگام کوهنوردی در بهار باید اطلاعات خوبی از شرایط کسب کرده و لباس های مناسبی به تن کنید و همراه داشته باشید. شما باید برای شروع سه لایه لباس (زیرین برای جذب عرق، میانی یا لباس های عادی، کاپشن یا بارانی) پوشیده و لباس یدک به همراه داشته باشید.

 

لباس مناسب

 

 

حیوانات وحشی

کوهنوردی در بهار مصادف می شود با فصل جفت گیری حیوانات و پایان یافتن خواب زمستانی بسیاری از آن ها. در نتیجه ممکن است در طول مسیر با آن ها برخورد کنید. تنها کاری که لازم است بکنید این است که هیچ کاری نکنید. به هیچ عنوان مزاحم آن ها نشده و سعی نکنید برای عکاسی به آن ها نزدیک شوید. حیوانات در چنین شرایطی احساس ناامنی و تجاوز به قلمرو می کنند. سعی کنید بدون هیچگونه آسیب و مزاحمتی، بی سر و صدا از کنارشان رد شوید.

 

فصل بهار و حیوانات

 

 

سوختگی به هنگام کوهنوردی در بهار

آفتاب سوختگی در هر فصلی اتفاق می افتد و علاوه بر این بخشی از آن مربوط به بی دقتی و فراموش کاری است. استفاده از کرم های ضد آفتاب و روغن های مخصوص همیشه توصیه می شود. اما به هر حال متقاضیان در فصل بهار و تابستان آسیب پذیر تر هستند. کوهنوردی در بهار تا حد زیادی تحت تاثیر آفتاب تمیز و مستقیم است. در نتیجه باید مراقبت های لازم را به عمل آورد.

 

آفتاب سوختگی در کوهنوردی

 

 

جوش و خروش رودخانه ها

با آغاز فصل بهار و آب شدن برف کوه ها، رودخانه ها نیز پر تلاطم تر می شوند. مسیر هایی که دارای رودخانه هستند و شما باید از آن ها عبور کنید، معمولا خطرناک بوده و سبب آسیب پذیر شدن شما می شوند. در چنین مواقعی پیشنهاد می شود که صعود خود را لغو کرده و یا تا آرام گرفتن جریان آب در گوشه ای مستقر شوید. ولی معمولا این کار امکان پذیر نیست. چراکه تمامی این فرآیند یک صعود بوده و سفر کمپینگ نیست. پس اگر نمی‌خواهید کوهنوردی در بهار با خاطره‌ی بدی برایتان تمام شود، رودخانه های پر تلاطم را فراموش کرده و زمان صعودتان را تغییر دهید.

 

جوش و خروش رودخانه ها

 

 

مسیر های برفی و یخی را دریابید

این تفکر که در فصل بهار تمامی برف ها آب شده‌اند کاملا اشتباه است. شما ممکن است به هنگام کوهنوردی در بهار بار ها و بار ها با مسیر های یخ زده رو به رو شوید. در نتیجه پیشگیری های لازم به شدت توصیه می شوند. وسایل و ابزار هایی مانند کرامپون، گتر، یخ شکن و تبر می توانند کاربردی باشند. موضوع مزاحمت برف ها تنها به اینجا ختم نشده و مسئله سقوط بهمن نیز تهدید آمیز است. بهمن می تواند خارج از دید شما و در ارتفاع بالاتری باشد. در نتیجه اخبار مربوطه را جدی بگیرید و از سلامت مسیر مطمئن شوید.

 

برف و کوهنوردی در بهار

 

 

مراقب آستانه تحمل بدنتان باشید

بسیاری از اشخاص کوهنوردی را ورزش اصلی خود می نامند. به همین دلیل معمولا در شش ماه دوم سال فعالیت کمتری دارند. چنین شرایطی می تواند آمادگی جسمانی کوهنورد را کاهش دهد. در نتیجه به هنگام کوهنوردی در بهار و آغاز دوباره فعالیت، ممکن است بدن یاری نکند و به مشکل بخورید. اگر کوهنوردی ورزش اصلی شماست باید همیشه آمادگی جسمانی خود را در شرایط خوبی نگهدارید.

 

آمادگی جسمانی

 

 

مانور ممتد حشرات

پرواز دوباره حشرات موذی تنها مختص کوهنوردی در بهار نیست. بلکه با آغاز فصل بهار همه جا از حشرات پر می شود. وظیفه شما مقابله درست با این پدیده طبیعی است. شما می توانید با رعایت چند راهکار ساده به خوبی این مانع آزار دهنده را پشت سر بگذارید. در وهله اول سعی کنید بدن خود را با کرم های مخصوص بپوشانید. این کرم ها مانع نزدیک شدن حشرات و یا نیش زدن آن ها می شوند. اسپری دفع حشرات تهیه کنید. توجه داشته باشید که نمونه های صنعتی مناسب طبیعت و کوهنوردی نیستند. شما باید محصولی سازگار با محیط زیست و طبیعت انتخاب کنید.

 

حشرات در بهار

 

 

چند نکته ضروری

کوهنوردی در بهار پر شده از جذابیت های فراوان، مراقبت های زیاد و پستی، بلندی های بسیار. تهیه چک لیستی که بتواند شما را با موانع پیش رو و دیگر مسائل کوهنوردی در بهار مواجه کند، بسیار کاربردی است. در این بخش بعضی فاکتور ها که می توانند چک لیست شما را تشکیل بدهند را بازگو می کنیم.

 

نکات ضروری

 

 

وضعیت جاده، کوه و آب و هوا را بررسی کنید

پیش از آغاز کوهنوردی در بهار و شروع دوباره حتما کلیه راه ها را چک کنید. سعی کنید چندین کوهنورد فعال را در شبکه های اجتماعی دنبال کرده و یا با آن ها ارتباط داشته باشید. این موضوع به شما کمک می کند تا در جریان آخرین اخبار و وضعیت ها باشید. حتی می توانید برنامه صعودتان را افراد حرفه ای تر نیز بچینید. همچنین از قبل با ایستگاه مربوطه تماس بگیرید و وضعیت و شرایط را جویا شوید.

 

وسایل کاربردی کوهنوردی

نه تنهاکوهنوردی در بهار بلکه در کلیه فصول سال نیازمند تکمیل سفر کردن است. شما باید مشکلات و اتفاقات احتمالی نظیر از کار افتادن موبایل و وسایل الکترونیک خود را پیش بینی کنید. پیش بینی این مسائل سبب می شود شما نقشه و قطب نما به همراه داشته باشید. بد نیست برای استفاده از این وسایل مقداری مطالعه کنید و نقشه خوانی یاد بگیرید. جعبه کمک های اولیه نیز فراموش نشود. جعبه ای که جایی از شما نمی گیرد اما بسیار کاربردی است.

 

وسایل کوهنوردی

 

 

توشه مسیر، شکم سیر، حال بیست

غذا خوردن بخش اعظمی از زندگی هر یک از ما را تشکیل می دهد. کوهنوردی در بهار و فصول دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وظیفه شما در طول مسیر، پر انرژی نگه داشتن بدن است. شما باید غذا های خوب و راحتی را برای صعودتان در نظر بگیرید. همچنین در طول مسیر بدنتان آب بسیاری از دست می دهد، پس حتما آب به همراه داشته باشید.

 

غذای مناسب و کوهنوردی

 

 

اقامت بیجا ممنوع

به هیچ عنوان به هنگام کوهنوردی در بهار در طول مسیر اتراق نکنید. دلیل این توصیه کاملا واضح است. عدم تعادل شرایط آب و هوایی می تواند شما را آسیب پذیر کند. برای مقابله باید تکمیل تر سفر کنید که باعث سنگین تر شدن بارتان می شود. پس اگر قصد شب ماندن را دارید، بهتر است کوه و مقصدی را بیابید که در طول مسیر خود اقامتگاه داشته باشد.

 

اقامت اشتباه در کوهنوردی

 

 

پیمایش مسیر و شیب برف

 

از معایب کوهنوردی در بهار می توان به مسیر های نامطلوب اشاره کرد. تغییرات جوی، برف و باران های ممتد می توانند سبب تشکیل مسیر های یخی بشوند. همچنین نقاطی که برف هنوز کمین کرده است از شیب بیشتری برخوردار هستند. این شیب ها به شکل: تا 15 درجه شیب ملایم، 25 الی 35 درجه شیب متوسط، 35 الی 50 شیب تند، بالای 50 درجه شیب بسیار تند دسته بندی می شوند. برای عبور از این مسیر ها بهتر است به صورت مارپیچی حرکت کنید.

 

جمع بندی

کوهنوردی در بهار به مانند شروعی دوباره و بازگشت به آغوش یک دوست قدیمی است. اما یک سری بی دقتی و بی توجهی می تواند به خاطره بدی تبدیل شود. تنها وظیفه شما رعایت نکات لازم و ضروری و جدی گرفتن توصیه های ارگان های مربوط است. با اینکار علاوه بر ساختن یک خاطره خوب می توانید تجربیات تازه ای پیدا کرده و آن ها در اختیار دیگران نیز بگذارید. امیدواریم مطالب گفته شده مفید واقع شده باشند و ایده یک صعود بینظیر را در شما روشن کرده باشند.

 

https://mag.zigocamp.com/post/2140
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *