راهنمای خرید هدلامپ مناسب طبیعت گردی و کوهنوردی

مجله زیگوکمپ » آموزش » راهنمای خرید هدلامپ مناسب طبیعت گردی و کوهنوردی
راهنمای خرید هدلامپ مناسب طبیعت گردی و کوهنوردی
هدلامپ

تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که نور تا چه اندازه در زندگی هر یک از ما تاثیرگذار است؟ زمانیکه روزنه ی نوری به چشمانمان می خورد چقدر حس خوبی پیدا می کنیم؟ نور و روشنایی بخشی جدانشدنی از زندگی تک تک ما هستند. سالانه ابزار و تجهیزات بسیاری برای تولید نور ساخته می شوند. از چراغ های خیابان و خانه تا وسایل اکترونیکی روزانه از آن ها استفاده می کنیم. یکی از تجهیزات مهم و البته کاربردی این لیست هدلامپ است. وسیله ای مهم که تاثیر و کاربرد بسیاری دارد. با مجله زیگوکمپ و مقاله راهنمای خرید هدلامپ همراه باشید.

 

هدلامپ

 

 

هدلامپ چیست؟

 

هدلامپ یا هدلایت در اصل سربندی (هدبند) است که یک چراغ روی آن تعبیه شده است. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هدلامپ را وسیله ای ناکارآمد یا اضافی می شمارید باید بگوییم که سخت در اشتباهید. هدلامپ یک وسیله جمع و جور بوده که می توانید از آن در کوهنوردی، دوچرخه سواری، پیاده روی، صخره نوردی و … استفاده کنید. این وسیله کاربردی برخلاف چراغ قوه های دستی به هیچ عنوان دست و پا گیر نبوده و حرکات شما را مختل نمی کند. چراکه بر روی پیشانی شما بسته شده است.

 

چرا هدلامپ بخریم؟

دلایل زیادی برای خرید هدلامپ وجود دارد. تنها با چند اشاره به انواع سفر های طبیعت گردی می توان ده ها دلیل برای خرید یک هدلایت مناسب و کاربردی پیدا کرد. برای مثال اجابت مزاج در یک سفر طبیعت گردی یا کوهنوردی را تصور کنید. در چنین شرایطی استفاده از یک چراغ قوه دستی کاری بسیار دشوار است، در حالی که یک هدلایت بر روی پیشانی بسته شده و دست ها را آزاد نگه می دارد. شما می توانید از هدلامپ ها برای غار نوردی و ماجراجویی هایی از این قبیل استفاده کنید.

 

کمپینگ

 

 

راهنمای خرید هدلایت مناسب

هدلامپ ها باتوجه به کاربرد و کیفیتی که دارند، دسته بندی می شوند. این به آن معناست که پیش از خرید هدلامپ باید ابتدا نیاز خود را مشخص کنید. اما فارغ از نیاز هایی که هر شخص دارد، چندین فاکتور کلی در خرید هدلایت موثر بوده و هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد.

 

میزان روشنایی هدلامپ

از جمله نکات مهمی که هنگام خرید چراغ پیشانی باید به آن دقت کنید میزان روشنایی آن است. روشنایی چراغ های پیشانی با لومن اندازه گیری می شوند. در هدلامپ های گوناگون (با توجه به کاربرد) لومن بین 20 تا 1500 متغیر است. هر چه این عدد بالاتر باشد، نور چراغ پیشانی نیز بیشتر است. البته توجه داشته باشید که این موضوع بیشتر در مورد جنس مرغوب صدق می کند.

اگر به دنبال چراغی برای پیاده روی، کمپ و چادر زدن معمولی هستید لومن 25 مناسب است. برای کمپینگ ها و کوهنوردی های شبانه باید از لومن بالای 200 استفاده کرد. همچنین برای اسکی های شبانه و کوهنوردی های سخت و تر حرفه ای تر لومن بالای 600 را انتخاب کنید. برای کار های خاصی مانند عملیات های نجات کوهستان ها لومن بالای 1000 انتخاب مناسب تری است.

 

کاربرد هدلایت

 

 

باتری هدلایت

باتری هر وسیله الکترونیکی یا منبع نوری یکی از اصلی ترین بخش های آن محسوب می شود. چراکه فاکتوری تعیین کننده و حیاتی است. باتری چراغ های پیشانی انواع مختلفی دارند. انواع باتری های قلمی، شارژی و لیتیوم یونی در هدلایت ها استفاده می شوند. باتری های شارژی و لیتیومی دور ریز کمتری داشته و می توانید بار ها آن را شارژ کنید.

با به پایان رسیدن عمر باتری قلمی باید آن را دور بیندازید. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم موقعیت های حساس است. شما در شرایط سخت نمی توانید باتری خود را شارژ کنید ولی امکان تعویض باتری قلمی وجود دارد. بهترین انتخاب اما باتری های چند منظوره هستند. یعنی هم قابل تعویض و هم شارژی باشند.

 

چراغ پیشانی

 

 

برد نور

نور چراغ های پیشانی به دو شکل پخش می شوند، نور متمرکز و نور پراکنده که هر یک کاربرد خود را دارند. نور های پراکنده برای مواقع اقامت یا به طور کلی پایدار مناسب تر هستند و نور متمرکز برای پیمایش و تشخیص مسیر و موانع استفاده می شود. البته توجه داشته باشید که در برخی هدلامپ ها هر دو مشخصه وجود دارد.

 

کنترل نور چراغ

یکی از نکاتی که هنگام خرید چراغ پیشانی باید به آن دقت کنید، تغییر وضعیت روشنایی و قفل کردن آن است. یک چراغ پیشانی مناسب باید دارای چند حالت کمک یا چشمک زن، نور زیاد، نور کم و … باشد. از طرفی امکان قفل کردن دکمه چراغ پیشانی نیز گزینه مناسبی است. چراکه امکان دارد در شرایطی که حواستان نیست چراغ روشن شده و باتری خالی کند.

 

قابلیت ضد آب بودن

باید پیش از آغاز هر سفر طبیعت گردی وضعیت آب و هوا را چک کنید. اینکار کمک می کند تا آماده تر راهی سفر شوید و در شرایط آب و هوایی بد قرار نگیرید. اما همیشه پیش بینی ها درست از آب درنیامده و ممکن است باران بگیرد. یک هدلامپ ضدآب می تواند خیال شما را از بابت روشنایی راحت کند.

 

طراحی هدلامپ

طراحی چراغ پیشانی باید به گونه ای باشد که سر و صورت را اذیت نکند. یعنی وزن، طراحی و جنس محصول تاثیر به سزایی دارد. البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که چراغ سنگین تر قابلیت های بیشتری از هدلایت سبک تر دارد. سعی کنید قبل از خرید چراغ پیشانی مورد نظر را تست کرده تا متوجه میزان راحت بودن آن بشوید.

 

نور قرمز

یکی از قابلیت های جالب هدلامپ، استفاده از نور قرمز است. نور قرمز چشم ها را اذیت نمی کند و می توان داخل چادر از آن نیز استفاده کرد. همچنین از جمله کاربرد های چراغ قرمز برای مقاصد برفی و پیست اسکی است.

 

چراغ پیشانی

 

 

حرف آخر …

چراغ پیشانی از آن دسته تجهیزات کاربردی است که در بازه های قیمتی متفاوت یافت می شود. از برند های متفرقه تا معتبر هدلایت هایی با قابلیت های مختلف تولید می کنند. اما توجه داشته باشید یک بار خرید مطمئن و با کیفیت بهتر از چند بار خریدن یک جنس بی کیفیت و درجه چندم است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *