روستای لالون | مقصدی همه‌چیز تمام در حوالی لواسان

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » روستای لالون | مقصدی همه‌چیز تمام در حوالی لواسان
روستای لالون | مقصدی همه‌چیز تمام در حوالی لواسان
روستای لالون

بارها درخصوص زندگی شهرنشینی و مشکلات آن صحبت کرده‌ایم. مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، شلوغی، استرس و … که باعث می‌شوند به استراحتی از جنس طبیعت و آرامش احتیاج پیدا کنیم. بار دیگر به سراغ کلانشهر تهران رفته‌ایم تا یکی از مقاصد نزدیک برای سفری یک روزه را معرفی کنیم. روستای لالون یا لالان در که حوالی لواسان واقع شده و به عنوان مقصدی استثنائی قد علم کرده است. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا روستای زیبای کوهستانیِ لالون را معرفی کنیم.

 

روستای لالون

 

روستای لالون

 

روستای لالون در 45 کیلومتری شمال تهران و 11 کیلومتری شمال فشم واقع شده است. این مسافت کوتاه نویدبخش یک رانندگی نه چندان طولانی و سفری لذت‌بخش است. روستای کوهستانیِ لالون در دهستان رودبار قصران از توابع شهرستان شمیرانات تهران قرار دارد. قصه‌ی نام‌گذاری این روستا نیز جالب است. به دلیل رشد فراوان لاله‌های زرد و قرمز، لقب لاله‌گون را به این منطقه دادند. البته طیِ مرور زمان لاله‌گون به روستای لالان یا لالون تغییر نام پیدا کرد. روستای لالان چندین جاذبه‌ی گردشگری متفاوت و دیدنی را در خود جای داده که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

 

جاذبه‌های دیدنی روستای لالون

 

روستای لالون چندین جاذبه‌ی دیدنی را در خود جای داده که باعث می‌شوند دوست‌داشتنی‌تر به نظر برسد. به غیر از آن نباید طبیعت بکر و تنوع حیات وحش آن را فراموش کرد. معمولا در فصل‌هایی که رشد گیاهان بهتر است شاهد خودنمایی: گون، شقایق، لاله، زرشک، گلپر و … هستیم. همچنین به دلیل بکر بودن منطقه، حیواناتی نظیر قوچ، میش، خرس قهوه‌ای و پرندگانی مانند کبک، عقاب طلایی و … در روستای لالون زندگیِ آسوده‌ای دارند. جالب است بدانید که هنگام بازدید از لالان با یک تیر چندین هدف را نشانه می‌روید. شما می‌توانید در طول بازدید خود از منطقه از کوهنوردی، پیاده‌روی، آب‌تنی، تماشای مناظر، کمپینگ و … لذت ببرید.

 

رودبار قمصران

 

آبشار لالون

 

نخستین مورد از جاذبه‌های دیدنی روستای لالون آبشار لالان است. این آبشار با 20 متر ارتفاع در 11 کیلومتری شمال شرق فشم قرار دارد. این آبشار در منطقه‌ی رودبار قصران واقع شده و برای رسیدن به آن از لالان باید سه ساعت کوهنوردی کنید. حوالی این آبشار چندین سطح صاف به‌وجود آمده که مناطق مورد علاقه طبیعت‌گردان برای کمپینگ محسوب می‌شوند. به دلیل در دسترس بودن آب در این مناطق می‌توانید بدون کمترین نگرانی چادرتان را برپا کنید.

 

آبشار لالون

 

تونل برفی لالون

 

زمانیکه در حال قدم زدن در روستای لالون هستید، رودخانه‌ای خروشان شما را همراهی می‌کند. انتهای این رودخانه یک تونل برفی با ارتفاع سه متر از سطح رودخانه تشکیل شده است. زمانیکه به این تونل قدم می‌گذارید، حس و حال خوبی به سراغتان می‌آید. چراکه از بالا سرمای ملایم برف و از پایین خروش رودخانه را حس می‌کنید. این تونل که بر اثر برف و بهمن‌های سالانه تشکیل شده و معمولا در کلیه فصول سال پابرجاست. به‌هر حال جنس تونل از برف بوده و باید احتیاط لازم را کرد. فراموش نکنید که تولید صدا‌های ناهنجار سبب فروریختن بخشی از تونل برفی خواهد شد.

 

دره‌ی لالون یا لالان

 

این دره که حس و حال تنگه‌ی واشی را برای مسافران تداعی می‌کند در ادامه‌ی مسیر رودخانه قرار دارد. چشم‌انداز این منطقه در نوع خود بینظیر است. شما با استقرار در این منطقه می‌توانید از تماشای قله‌های وزوا، خلنو، سرکچال و … لذت ببرید. اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای سفر به دره‌ی روستای لالون هستند. چراکه در تابستان هوا مقداری گرم شده و در روزهای پر باران، آب رودخانه به سمت بالا حرکت می‌کند.

 

کوهنوردی روستای لاله گون

 

چشمه تلخاب

 

کمی بالاتر از تونل برفی یا برفچال چشمه‌ی تلخاب قرار گرفته است. این چشمه که متشکل از سه چشمه مجزاست از جاذبه‌های پرطرفدار روستای لالون محسوب می‌شود. این سه چشمه در کنار یکدیگر بوده و به سبب املاح موجود در آنها طعم‌های متفاوتی دارند. اولین چشمه تلخ و گازدار، چشمه‌ی دوم ترش و چشمه‌ی سوم شیرین است. شما می‌توانید با آب چشمه‌ی اول یک لیموناد گازدار و گوارا برای خود تهیه کنید.

 

نحوه‌ی دسترسی به روستای لالون

 

برای بازدید از این روستا باید ابتدا خود را به فشم برسانید. میدان اصلی فشم را به سمت شرق طی کنید تا به روستای زایگان برسید. روستای لالون در حدود سه کیلومتر بعد از زایگان قرار دارد. از آنجا می‌توانید در امتداد رودخانه حرکت کنید و از این همه زیبایی لذت ببرید.

 

نحوه دسترسی

 

چند نکته

 

  1. مسیر کوهنوردی و عبور از رودخانه را در پیش دارید. درنتیجه حتما لباس و تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید.
  2. معمولا شاهد تابستان‌های نسبتا گرمی در روستا هستیم ولی طی کردن مسیر راحت‌تر است. از طرفی بهار زیبایی متفاوتی به منطقه هدیه می‌دهد. همچنین اگر به دنبال هیجان بیشتری هستید، پاییز نیز فصل مناسبی برای بازدید است.
  3. زبان مردم روستای لالان ترکیبی از مازندرانی و تاتی است.

 

در آخر …

 

روستای لالون به سبب فاصله‌ی کم خود از تهران منطقه‌ای دوستداشتنی برای سفر‌های کوتاه محسوب می‌شود. همین حالا با چند تن از دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود تماس بگیرید و پیشنهاد بازدید از منطقه یا اقامتی کوتاه در آن را بدهید. مطمئن باشید با اینکار کمک بزرگی به سلامت خود می‌کنید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *