روستای سُلهِ‌بُن | معرفی آتلانتیسی در 120 کیلومتری تهران

مجله زیگوکمپ » روستای سُلهِ‌بُن | معرفی آتلانتیسی در 120 کیلومتری تهران
روستای سُلهِ‌بُن | معرفی آتلانتیسی در 120 کیلومتری تهران
روستای سُلهِ‌بُن

از شمال تا جنوب ایران را که قدم می‌زنیم با سیل عظیمی از مقاصد بکر و روستا‌های رنگارنگ روبه‌رو می‌شویم. مقاصد و روستاهایی که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و ما را به تماشای زیبایی‌های خود دعوت می‌کنند. بار‌ها درباره‌ی روستاهای دیدنی و شگفت‌انگیز نزدیک تهران صحبت کرده‌ایم. اینبار نیز یکی دیگر از آن ییلاق‌های دوستداشتنی را برگزیدیم. روستای سُلهِ‌بُن در حوالی فیروزکوه که قصه‌ها در خود جای داده است. روستای سُلهِ‌بُن با چشم‌انداز و هوای مثال زدنی خود از آن مقاصدی است که ممکن است تا چند ماه دیگر از بین برود. با مجله زیگوکمپ و معرفی روستای سُلهِ‌بُن همراه باشید.

 

روستای سُلهِ‌بُن

 

معرفی روستای سُلهِ‌بُن

 

روستای سُلهِ‌بُن از جمله ییلاق‌های جذاب ایران بوده که در فاصله 120 کیلومتری تهران (تقریبا 90 دقیقه‌ای) واقع شده است. درنتیجه می‌تواند مقصد جذابی برای اهالی پایتخت باشد. این روستا از توابع بخش ارجمند بوده و در دهستان دوبلوک قرار دارد. به عبارتی روستای سُلهِ‌بُن در 18 کیلومتری شمال غرب شهرستان فیروزکوه سکنا گزیده است.

روستای سُلهِ‌بُن طبیعت بکری داشته و سالانه محصولات دامی و زراعیِ بسیاری در اختیار اهالی قرار می‌دهد. این روستای کم جمعیت دارای 800 هکتار مزرعه است. کم جمعیت بودن روستا نیز به دلیل آب و هوای کوهستانی است که در منطقه جریان دارد. به طور کلی اهالی روستای سُلهِ‌بُن به دو دوسته‌ی ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند.

 

ویژگی‌های روستای سُلهِ‌بُن

 

روستای سُلهِ‌بُن را می‌توان یادگاری از برگ تاریخ نام برد. چراکه نشانه‌هایی در این روستا وجود دارند که ثابت می‌کنند قدمت سُلهِ‌بُن در حدود 3000 هزار است. گواه آن نیز تپه‌های تاریخی شمال شرقی روستا هستند. جالب است بدانید که در این تپه‌ها سفالینه‌های زیبای تاریخی و تعدادی استخوان کشف شده‌اند. استخوان‌های کشف شده ثابت می‌کنند که در گذشته در این منطقه قبرستانی تاریخی وجود داشته داشته است.

اهالی روستای سُلهِ‌بُن به زبان طبری یا مازندرانی صحبت می‌کنند و شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است. به دلیل خاک حاصلخیز منطقه شاهد رشد میوه‌های خوش رنگ و طعمی نظیر گلابی، سیب و آلو هستیم. ناگفته نماند که تغذیه‌ی دام‌های منطقه مثال‌زدنی بوده و به همین دلیل محصولات لبنی روستا زبانزد است.

 

سفر به ییلاق دوستداشتنی

 

همانطور که متوجه شدید سُلهِ‌بُن آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. از این رو سفر در فصول سرد سال خیلی توصیه نمی‌شود. البته ناگفته نماند که رخت سپیدی که زمستان بر تن روستا می‌کند، منظره‌ای بس به‌یادماندنی و نمادین می‌سازد. پس اگر خواستید در شش ماه دوم سال به روستای سُلهِ‌بُن سفر کنید وسایل لازم را فراموش نکرده و آب و هوا را چک کنید.

اواسط بهار، مرداد و شهریور اما جذاب‌ترین زمان برای سفر به این ییلاق کهنه و دل‌گشا هستند. مسیر دسترسی به سُلهِ‌بُن نیز سرراست است. کافی است نرسیده به جاده‌ی فیروزکوه وارد جاده‌ی لاسم شده و دوراهی اول را به سمت چپ حرکت کنید. به بهشت خوش آمدید.

 

چه برسر روستا خواهد آمد؟

 

این همه از زیبایی‌های روستا گفتیم ولی چه می‌شود کرد باید هرآنچه ساختیم را فرو بریزیم. سال 1384 در طی تصمیمی قرار براین شد که سدی مخزنی در دو کیلومتری جنوب روستای سُلهِ‌بُن برروی رودخانه‌ی حبله ساخته شود. هدف آن نیز تامین آب زمین‌های کشاورزی دشت گرمسار و شهر گرمسار بود. همان سال 84 ساخت سد شروع شد و سد مخزنی نمرود نام گرفت.این سد با گنجایش 120 میلیون متر مکعب کمی از سد لتیان بزرگ‌تر است. آنچه سبب ناراحتی گردشگران و به‌ویژه اهالی روستا می‌شود از بین رفتن روستا است.

در حال حاضر سد در مرحله‌ی آبگیری بوده و با اتمام این مرحله روستا به کلی زیر آب غرق می‌شود. البته ناگفته نماند که دولت نیز تصمیماتی برای جابه‌جایی اهالی و انتقال آنها به روستایی دیگر گرفته است. اما خوب بسیاری از اهالی مخالف این تصمیم بودند و بدرود گفتن با سرزمین خاطراتشان کار سختی محسوب می‌شد. درنهایت دولت روستای چزکین را برای اسکان دوباره‌ی آنها و ساخت سُلهِ‌بُن جدید درنظر گرفت که بازهم با مخالفت روبه‌رو شد. چراکه اهالی روستای نزدیک‌تر موسیر را ترجیح می‌دهند.

 

حرف آخر …

 

پیشنهاد می‌کنیم پیش از آنکه دیر شود و شاهد غرق شدن روستا در زیر آب باشیم، سری به این ییلاق خوش آب و هوا بزنید. بخشی از این روستا را به دلیل ساخت سد دیوار کشیده‌اند، اما بازهم می‌توانید به این منطقه سفر کرده و از چشم‌انداز و آب و هوای آن نهایت لذت را ببرید.

https://mag.zigocamp.com/post/2258
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *