مناسب ترین کوله پشتی برای سفر

مناسب ترین کوله پشتی برای سفر
کوله پشتی

اگر خودمان را خودرو تصور کنیم، کوله پشتی صندوق عقب است. اگر ما یک سرباز جنگجو باشیم، کوله پشتی انبار مهمات است. اگر بخواهیم کوله پشتی را در دسته تجهیزات طبیعت‌گردی الویت‌بندی کنیم، قطعا بین سه مورد اول جای می‌گیرد. همین توضیحات به خوبی اهمیت این وسیله پرکاربرد را بازگو می‌کنند. اما کوله پشتی نیز مانند بسیاری از تجهیزات دیگر، انواع مختلفی دارد. متقاضیِ محصول باید باتوجه به نیاز‌ها و شرایط خود انواع کوله پشتی را بررسی کرده و بهترین مورد را انتخاب کند. با مجله زیگوکمپ همراه باشید تا یک راهنمای دقیق خرید کوله پشتی در اختیارتان بگذاریم.

 

راهنمای کوله پشتی

 

راهنمای خرید کوله پشتی

شاید کوله پشتی وسیله‌ای ساده و کارآمد به نظر برسد که خرید آن آداب خاصی ندارد. اما زمانیکه استفاده‌ی شما فراتر از کار‌های روزمره و سبک‌تر باشد، اوضاع کمی تغییر می‌کند. کوله پشتی‌های حرفه‌ای براساس چندین شاخصه دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها به افراد کمک می‌کنند تا بهترین کوله را باتوجه به نیازشان انتخاب کنند. از جمله شاخص‌هایی که در انتخاب یک کوله پشتی مناسب و کارآمد موثرند می‌توان به حجم کوله، جنسیت ماجراجو، نوع فعالیت ماجراجو، طراحی و ساختار کوله اشاره کرد.

 

ظرفیت کوله پشتی

از فاکتور‌های تاثیرگذار برای خرید یک کوله‌ی مناسب حجم و ظرفیت آن است.

  1. کوله زیر 30 لیتر: این نوع کوله پشتی عموما برای سفر‌های کمتر از یک شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتوجه به حجم کوله نباید انتظار فضای زیاد برای نگهداری وسایل را داشت. این حجم سایز کوله پشتی انتخاب مناسبی برای ماجراجویی‌های سبک نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است.
  2. کوله 30 تا 50 لیتر: اگر قصد دارید 1 الی 3 شب را در طبیعت یا سفر ماجراجویی سپری کنید این حجم گزینه مناسبی است. چراکه شما می‌توانید تجهیزات کاربردی مانند کیسه خواب، چادر،کفش و … را در آن قرار دهید.
  3. کوله 50 تا 80 لیتر: پرطرفدار‌ترین حجم کوله پشتی بین 50 الی 80 لیتر است. چراکه باتوجه به حجم بالایی که دارد فضای زیادی را اشغال نکرده و شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی کلیه وسایل کاربردی خود را به همراه داشته باشید. این مدل کوله برای سفر‌های 3 تا 5 روز مناسب است.
  4. 80 تا 110 لیتر: این حجم کوله معمولا برای سفر‌های حرفه‌ای تر و پرمخاطره‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه شما می‌توانید لیست کاملی از تجهیزات را با خود حمل کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در طول مسیر با کمبود وسیله روبه‌رو نشوید. کوله‌ها 50 تا 110 لیتر بهترین گزینه برای حمل غذا و مواد خوراکی در طول سفر هستند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که حجم بالای یک کوله به معنای تحمل وزن بیشتر آن نیست. معمولا کوله‌های سنگین وزن بیشتری را تحمل می‌کنند مگر اینکه جنس کوله پشتی یا پروسه‌ی تولید آن متفاوت باشد. توجه داشته باشید که وزن تجهیزات و کوله شما حداکثر 25 درصد وزن شما را دربرگیرد. چراکه وزن بیشتر به کمر و لگن شما فشار خواهد آورد.

 

backpack capacity

 

انتخاب کوله پشتی براساس فیزیک بدنی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار هنگام خرید کوله پشتی مناسب سایز بخش میانی بدن شماست. معیار‌های این بخش کمک می‌کنند تا کوله‌ای بخرید که بالا و روی لگن قرار بگیرد. چراکه هدف انتقال فشار از روی مهره‌های کمر بر روی لگن است. بر این اساس شرکت‌های تولیدی جدول سایز بندی خرید کوله پشتی براساس سایز نیم‌تنه ارائه داده‌اند. دو مشخصه‌ی اصلی طول نیم‌تنه و طول لگن سبب شکل‌گیری این جدول می‌شوند.

 

اندازه‌گیری طول نیم‌تنه

برای اینکار کافی است صاف بایستید، گردن خود را به سمت پایین خم کرده (با اینکار مهره‌ی هفتم ستون فقرات بیرون می‌زند) و دستانتان را بالای لگن (توجه داشته باشید که شصت‌ها روی کمر باشند) قرار دهید. یک خط فرضی بین شصتانتان تصور کنید. اکنون کافی است فاصله‌ی بین مهره‌ی هفتم و مرکز خط فرضی را اندازه بگیرید. این فاصله طول نیم‌تنه‌ی شما مشخص می‌کند.

 

اندازه‌گیری طول لگن

همانطور که گفتیم بیشتر وزن کوله را لگن باید تحمل کند. درنتیجه انتخاب کوله پشتی متناسب با طول لگن ضروری است. البته بسیاری از کوله‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و دیگر نیازی به اندازه گیری دقیق نیست. با این حال برای اندازه گیری باید متر را کمی بالاتر از لگن خود بگیرید. چنانچه نتوانستید اندازه‌ای دقیق بدست آورید از فروشگاه مورد نظر بخواهید اینکار را برایتان بکند.

 

سایز بندی کوله

 

جنسیت فرد تاثیرگذار است

به دلیل تفاوت‌های فیزیکی که بین زن و مرد وجود دارد، شرکت‌های تولیدی کوله‌های خود را به سه دسته‌ی زنانه، مردانه و یونی‌سکس تقسیم کرده‌اند. به طور کلی فیزیک بدنی بانوان ظریف‌تر بوده و طول نیم‌تنه‌ی آنها کوتاه‌تر است. درنتیجه به کوله‌ای احتیاج دارند که این خلاء را پر کرده و حداقل فشار را به کمر وارد کند. به همین دلیل ویژگی‌های: طول نیم‌تنه‌ی کمتر، بند‌های شانه‌ی نزدیک‌تر و کمربند مخروطی برای دربرگیری کل کمر در آنها به چشم می‌خورد. توجه داشته باشید که این دسته‌بندی‌ها به هیچ عنوان محدودیت استفاده ایجاد نمی‌کنند. به همین دلیل آقایان و بانوان می‌توانند باتوجه به فیزیک بدنی به سراغ کوله‌ی مناسب‌تر بروند.

 

انواع کوله پشتی

بارها در طول متن به تاثیر نوع کوله و نوع فعالیت در خرید مورد مناسب اشاره کردیم. حال قصد داریم کوله پشتی‌ها را بر اساس نوع فعالیت دسته‌بندی کنیم.

کوله پشتی دوچرخه سواری: کوله‌های دوچرخه سواری برای بالا بردن راندمان دوچرخه سوار سبک طراحی می‌شوند. در طراحی این کوله‌ها از جیب‌ها و محفظه‌های با دسترسی آسان استفاده شده است.

کوله پشتی طبیعت گردی: کوله‌های طبیعت گردی در سایز‌های متنوعی تولید می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع کوله می‌توان به: دوخت ضخیم، تهویه مناسب، قدرت تحمل بالا، زیپ‌ها و جیب‌های متعدد و در بعضی موارد وجود یک کوله‌ی کوچک‌تر اشاره کرد.

کوله‌ی کوهنوردی: این کوله‌ها برای پیاده‌روی‌های طولانی و کوهنوردی تولید شده‌اند. معمولا به صورت یک محفظه‌ی بزرگ بدون جیب هستند. از ویژگی‌های بارز این مدل کوله بافت و تهویه‌ای است که برای آن در نظر گرفته شده است. بافت این کوله عرق را جذب کرده و همیشه پشت شما را خنک نگه می‌دارد.

کوله‌ی زمستانی: اکثر ویژگی‌های کوله‌های کوهنوردی و زمستانی یکی هستند. با این تفاوت که می‌توانید تجهیزاتی مانند کفش و چوب اسکی و … را به راحتی با کوله‌ی زمستانی حمل کنید.

کوله‌پشتی صخره‌نوردی: این کوله‌ها به طور مشخص برای صخره‌نوردی شخصی سازی شده‌اند. شما به هنگام صخره‌نوردی باید از میان مسیر‌های سخت عبور کنید. این کوله‌ها باریک بوده و از عرض کمر کوچک‌تر هستند. به همین دلیل می‌توانید به راحتی از میان صخره‌ها عبور کنید.

کوله با محفظه‌ی آب: این مورد یکی از موارد پرطرفدار است که معمولا دوچرخه سوار‌ها از آن استفاده می‌کنند. یک محفظه‌ی آب درون این کوله‌ها تعبیه شده که یک نی از آن بیرون زده است. شما می‌توانید هر زمان که خواستید به وسیله‌ی این نی آب بنوشید.

 

types of backpack

 

فریم کوله چه تاثیری در انتخاب ما دارد؟

کوله‌ها به سه شکل تولید می‌شوند. کوله‌های مجهز به فریم داخلی، فریم بیرونی و بدون فریم که هر یک ویژگی‌های خود را دارند. کوله‌های مجهز به فریم داخلی استحکام بالایی دارند و از بهترین گزینه‌ها برای کوهنوردی‌های سخت و طولانی هستند. کوله پشتی‌های با فریم داخلی سنگین‌تر از کوله‌های عادی بوده ولی حس امنیت بیشتری هنگام حمل وسایل القا می‌کنند.

کوله‌های فریم داخلی نیز از مقاومت بالایی برخوردار بوده به دلیل فریم آلومینیومی وزن کمتری دارند. این نوع کوله برای جابه‌جایی تجهیزاتی مانند کیسه خواب‌های بزرگ و وسایل خاص‌تر مناسب هستند. کوله پشتی بدون فریم از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و سبک و منعطف است. این کوله که برای پیاده‌روی‌های طولانی مناسب‌تر است، قیمت پایین‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

 

بند‌ها، زیپ و جیب کوله

یکی از اجزای مهم هر کوله پشتی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند بند‌های آن است. این بند‌ها حمل بار و کوله را به امر راحت‌تری تبدیل می‌کنند. نخستین بند کوله بند سینه است که فشار وارده بر قفسه‌ی سینه را مدیریت کرده و سبب جای‌گیری درست کوله روی بدن می‌شود. مورد بعدی بند تنظیم بوده که بالای شانه قرار دارد. این بند بخش بالایی کوله را به کمرتان نزدیک‌تر می‌کند. مورد آخر بند فشرده‌ سازی بوده که برای کاهش حجم کوله تعبیه شده است. شما می‌توانید در صورت خالی بودن کیف، آن را جمع کرده و از این بند استفاده کنید.

کوله پشتی‌ها معمولا با دو نوع زیپ تولید می‌شوند. زیپ‌های U شکلی که از جلو و زیپ‌های U شکلی که از بالا باز می‌شوند. کوله با زیپ از بالا کارآمدتر بوده و در عین حال دسترسی سخت‌تری دارد. چراکه برای پیدا یک وسیله از ته کیف باید تمامی وسایل را خالی کنید. مگر اینکه مدلی را تهیه کنید که پایین آن نیز زیپ داشته باشد. زیپ از جلو دسترسی بهتری نسبت به وسایل داشته ولی در عین حال زیپ‌ها ماندگاری چندانی ندارند. جیب نیز جزء مهمی از کوله پشتی بوده و باید به آن توجه کرد. باتوجه به نیاز و نوع سفرتان می‌توانید جیب‌هایتان را پر کنید.

 

این دو ویژگی مفید هستند

هر کوله پشتی قابلیت‌های خاص خود را داشته و برای استفاده مشخصی تولید شده است. اما دو ویژگی ضدآب بودن و راحتی در هر کوله‌ای جذاب بوده و متقاضی را به خرید کوله ترغیب می‌کند. راحتی کوله تا حد زیادی به جنس و ساختار آن بستگی دارد ولی نمی‌توان از ترکیب‌بندی بند‌های آن نیز غافل شد. باوجود این موارد شما باید حتما پیش از خرید کوله پشتی آن را امتحان کنید. نکته‌ی بعدی ضدآب بودن کوله است. زمانی را تصور کنید که در برف و باران مانده‌اید یا می‌خواهید از رودخانه‌ای رد شوید. در چنین شرایطی کوله‌ای که بتواند از وسایل و تجهیزات شما در برابر نفوذ آب محافظت کند از الویت بالاتری برخوردار است.

 

چگونه از کوله مراقبت و نگهداری کنیم؟
  1. بعد از پایان هر سفر سریعا وسایل اضافی را از کوله خارج کرده و آن را تمیز کنید.
  2. اگر با تور و اتوبوس سفر می‌کنید و نگران وضعیت کوله‌ی خود در بخش بار هستید، آن را داخل یک کیسه بزرگ قرار دهید.
  3. ترجیحا خیلی ظروف شیشه‌ای در کوله پشتی نگذارید. چراکه سنگین بوده و احتمال شکستگی آن وجود دارد.
  4. در حین ماجراجویی به هنگام زمان استراحت پشت کوله را در مسیر باد یا روبه‌روی آفتاب قرار دهید.
  5. مراقب هرگونه مواد غذایی، روغنی، الکلی و … باشید. در صورت باز شدن بسته‌بندی هر یک کوله کاملا کثیف می‌شود.
  6. به هیچ عنوان برای شستشو کوله‌ی خود از ماشین لباسشوئی استفاده نکنید. آب ولرم و یک شوینده‌ی ضعیف‌تر گزینه‌های مناسب‌تری هستند.
  7. در صورت بروز هرگونه پارگی یا خرابی سریعا آن را درست کنید.
  8. می‌توانید یک کاور مجزا برای کوله تهیه کرده تا از کثیف و خیس شدن آن جلوگیری کنید.

 

حرف آخر …

حتما پیش از خرید به تک تک موارد گفته شده توجه کنید. نیازتان را بررسی کرده و بدون پیش‌زمینه کوله‌ی بزرگ‌تر را نخرید. چراکه هر قدر بزرگتر باشد وسوسه‌ی شما برای پر کردن آن بیشتر می‌شود. توجه داشته باشید که گران یا سنگین بودن یک کوله به معنای مرغوب‌تر بودن آن نیست. در آخر امیدواریم بهترین انتخاب را داشته باشید و برنامه‌ی یک سفر هیجان‌انگیز را ترتیب دهید.

 

 

 

 

 

https://mag.zigocamp.com/post/2275
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *