چشمه گل رامیان شهرستان رامیان | دالان بهشتی کهن در دل گلستان

مجله زیگوکمپ » جاذبه های طبیعت گردی » چشمه گل رامیان شهرستان رامیان | دالان بهشتی کهن در دل گلستان
چشمه گل رامیان شهرستان رامیان | دالان بهشتی کهن در دل گلستان
چشمه گل رامیان

سالهای زیادی است که شمال کشور یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر است. تقریبا از هر نقطه‌ی ایران که فکرش را بکنید مسافر دارد. شاید عمده دلیل این اتفاق زیبایی کم نظیر شهرهای شمالی باشد. از گل سر سبدهای این خطه می‌توان شهرستان رامیان واقع در استان گلستان اشاره کرد. رامیان که در جنوب گلستان قرار دارد میزبان یکی از جاذبه‌های توریستی فوق‌العاده کشور است. چشمه گل رامیان از خاص‌ترین دیدنی‌های منطقه و ایران است. با مقاله امروز مجله زیگوکمپ همراه باشید تا چشمه گل رامیان را بیشتر بشناسید.

 

معرفی چشمه گل رامیان

 

چشمه گل رامیان از خاص‌ترین جاذبه‌های استان گلستان- شهرستان رامیان به شمار می‌رود. این دریاچه طبیعی که در گذشته با نام کبود استخر از آن یاد می‌شد، عمیق‌ترین چشمه‌ی آب سرد ایران است. آب چشمه از کف آن می‌جوشد و هیچگونه ورودی ندارد. این دریاچه‌ی سبز-فیروزه‌ای به شکل بیضی بوده و در دامنه‌ی کوه پنهان‌خانه واقع شده است. مساحت این چشمه 720 مترمربع بوده و عمق آن بین 40 تا 80 متر تخمین زده می‌شود. جالب است بدانید که اهالی این منطقه اکثرا ترک زبان بوده و ریشه‌ی نام چشمه گل رامیان نیز ترکی است. گل در ترکی به معنای نقطه‌ای فرورفته است که آب از درون آن بجوشد.

 

تاریخچه چشمه گل رامیان

 

گل رامیان از گذشته‌های دور جزو مناطق تفریحی و پرطرفدار محسوب می‌شده است. در دست‌نوشته‌های به‌جای مانده این چشمه را دالان بهشت و در کتب صفویه و قاجار آن را کبود استخر نامیده‌اند. جالب است بدانید که چشمه گل رامیان در زمان مظفرالدین شاه وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان بوده است. به دلیل سکنا گزیدن ایل گرایلی و نژاد ترک در این منطقه، هنوز هم زبان افراد بومی ترکی است.

 

تاریخچه چشمه گل رامیان

 

کبود استخر چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

گل رامیان با 340 متر ارتفاع از سطح دریا هیچگونه جریان ورودی نداشته و تنها یک خروجی دارد. تنها خروجی آب این چشمه به رودخانه‌ی قره‌چای میریزد که در نهایت برای آبیاری شالیزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چشمه توانسته زیستگاه خوبی برای ماهی سفید رودخانه‌ای باشد که از آبزیان موجود در چشمه تغذیه می‌کنند. بسیاری از گردشگران نیز برای صید این ماهی‌ها به رامیان سفر می‌کنند. چراکه شنا کردن در چشمه گل رامیان ممنوع است. از آنجایی که عمق چشمه زیاد بوده و فشار آب اجازه‌ی پایین رفتن غواصان را نمی‌دهد ، باید فکر آب‌تنی را فراموش کنید.

اما با این حال بازهم می‌توانید از این منطقه و پوشش گیاهی آن لذت ببرید. عمده گیاهان موجود در منطقه عبارتند از: درختچه‌های ولیک، سرو کوهی، درخت بلوط و درختان پهن برگ. متاسفانه چند سالی است که در این منطقه اقدام به کاشت درختان سوزنی برگ کرده‌اند که چندان مناسب این محیط نیست. اگر قصد سفر به چشمه گل رامیان را دارید پیشنهاد می‌کنیم بهار و تابستان را در الویت قرار دهید. پاییز نیز می‌تواند کلکسیونی از رنگ‌های جذاب را به شما هدیه دهد ولی زمستان فصل سخت و شاید کمی خطرناکی باشد.

 

شهرستان رامیان

 

نحوه دسترسی

 

مسیر دسترسی به این چشمه‌ی دلربا بسیار سرراست است. کافی است خود را به گرگان یا آزادشهر برسانید و از آنجا به بعد دیگر راهی نیست. اگر با ماشین شخصی هستید تابلوها و اهالی هدایتتان می‌کنند. اگر با اتوبوس (انفرادی نه با تور) سفر می‌کنید یک کیلومتر قبل از چشمه گل پیاده شوید. این مسیر را می‌توان به صورت پیاده طی کرد یا سوار ماشین‌های گذری شد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آغاز سفر یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی یا کلبه‌های محلی را اجاره کنید تا اقامت جذابی را تجربه کنید.

 

کبود استخر

 

حرف آخر …

 

احتمالا تا به اینجا متوجه کم‌نظیر بودن چشمه گل رامیان شده‌اید. اگر بازهم دلتان راضی نمی‌شود و قصد دارید از چندین جاذبه دیدن کنید، این منطقه انتخاب‌های زیادی در اختیارتان می‌گذارد. مناطقی نظیر آبشار سرخه کمر، جوزک و شیرآباد فاصله‌ی زیادی با این چشمه ندارند.

https://mag.zigocamp.com/post/2433
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *