پانچو چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پانچو بدانید | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » پانچو چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پانچو بدانید | زیگوکمپ
پانچو چیست؟ | هر آنچه باید قبل از خرید پانچو بدانید | زیگوکمپ
پانچو

تصور کنید به یک سفر طبیعت گردی رفته‌اید و ناگهان هوا ابری شود. احتمالا اگر پوشش مناسب داشته باشید، باریدن باران برایتان عاشقانه می‌شوید. اما اگر باران گرفت و شما پوشش مناسبی نداشته باشید، چه خواهد شد؟ احتمالا شما به طور کامل خیس می‌شوید و همان حس عاشقانه تبدیل به یک سرما خوردگی جانانه خواهد شد. در چنین مواقعی است که اکثر طبیعت گردان از پانچو به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی و مهم کوهنوردی یاد می‌کنند. امروز و در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای خرید پانچو مناسب را به شما ارائه دهیم.

پانچو چیست؟ آیا پانچو همان بارانی است؟

پانچو تقریبا شکل و شمایلی شبیه به یک لباس دارد؛ با این تفاوت که جنس آن از نوعی پلاستیک یا پارچه ضدآب بوده و یکی از کاربردهای اصلی آن جلوگیری از خیس شدن گردشگر است. گاهی از پانچو به عنوان بارانی نیز یاد می‌شود و البته شباهت‌های بسیاری هم به پالتو دارد. اما برخلاف پالتو، پانچوها اکثرا نازک بوده و به یک کلاه نیز مجهز است. این پوشش علاوه‌بر آنکه از خیس شدن طبیعت گرد جلوگیری می‌کند و می‌تواند در برابر نفوذ باد نیز مقاومت کند. معمولا از این پوشش برای سفرهای طبیعت گردی و کوهنوردی استفاده می‌شود، ولی اهالی مناطق پرباران می‌توانند از آن به‌عنوان بارانی روزمره استفاده کنند.

 

راهنمای خرید پانچو

 

انواع پانچو به همراه تفاوت ها

به طور کلی دو نوع پانچو در بازار وجود دارد. پانچوهای پارچه‌ای یا پلاستیکی که قابل شستشو بوده و گردشگران می‌توانند بارها از آن استفاده کنند و پانچوهای یکبار مصرفی که معمولا برای بار دوم غیرقابل استفاده هستند. پانچوهای معمولی یا نوع اول معمولا از جنس پارچه‌ی شمعی یا پلاستیک مرغوب بوده و دارای آستین، کلاه و کیف نگهدارنده‌اند. دسته‌ی دوم به لحاظ کارایی و طراحی کاملا شبیه دسته اول بوده با این تفاوت که بیشتر از یکبار قابل استفاده نیستند.

 

پیش از خرید پانچو به این نکات توجه کنید

اندازه‌ی پانچو: سعی کنید همیشه پانچوی گشاد و سایز بزرگ بخرید تا هنگام پوشیدن آن عرق نکنید. توجه داشته باشید که اگر این پوشش بیش از حد برایتان گشاد باشد می‌تواند در مواقع حساس جلوی دیدتان را بگیرد یا زیر پایتان بچرخد. سایز مناسب به شما اجازه می‌دهد که دستانتان را آزادانه تکان دهید و در حرکت هم پانچو را بر تن کنید.

رنگ پانچو: معمولا به هنگام خرید یک محصول رنگ یک فاکتور سلیقه‌ای و اختیاری است. ولی در پانچو موضوع کمی متفاوت است. شما باید پیش از خرید این پوشش مقصدتان را به خوبی بررسی کرده باشید. چراکه برخی رنگ‌ها به حیوانات استرس وارد کرده و می‌تواند برای شما نیز خطرآفرین باشد. همچنین باید باتوجه به مقصدتان رنگی را انتخاب کنید که در صورت گم شدن به راحتی قابل رویت و تشخیص باشید.

افزایش سایز یا اضافه بار: اکثر پانچوهای گروه اول یک فضای اضافی در پشت خود دارند که به راحتی باز می‌شود. این فضا باعث افزایش سایز پانچو شده یا محفظه‌ای برای کوله پشتی ایجاد می‌کند. این قسمت به شما کمک می‌کند تا از خیس شدن وسایل خود جلوگیری کنید.

امکانات پانچو: مسلما نباید انتظار ویژگی‌های خیلی خاصی از یک بارانی طبیعت گردی داشت. با این حال پانچویی که در بخش کلاه خود، کش و در آستین نوارهایی برای محکم کردن دارد بهتر بوده و انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

قیمت پانچو: خوشبختانه بازار پانچو گسترده بوده و شما می‌توانید انواع آن را با قیمت‌های گوناگون تهیه کنید. از طرفی پیش از خرید نیازتان را بررسی کرده تا در ابتدای کار یک محدود‌ه‌ی قیمتی برای خود در نظر بگیرید.

 

قبل از خرید پانچو

 

انواع کاربرد Poncho؛ هر آنچه لازم است بدانید

شما می‌توانید از پانچو علاوه بر استفاده‌های معمول در موقعیت‌های دیگری نیز استفاده کنید. برای مثال از آنجایی که این پوشش ضدآب است می‌توان به عنوان یک کیسه خواب و یا سرپناهی سریع روی آن حساب کرد. برای آنکه از poncho به عنوان چادر استفاده کنید کافی است یک چوب یا باتوم کوهنوردی را ستون کرده و پانچو را از آن آویزان کنید. همچنین می‌توانید آن را دور خود بپیچید یا آن را زیر رخت‌خواب خود بیندازید. یکی از کاربردهای جالب این پوشش محافظت از غذا است. به این صورت که اگر نگران دسترسی حیوانات به غذای خود هستید کافی است غذای خود را داخل پانچو پیچیده و از درخت آویزان کنید.

 

طبیعت گردی

 

مزایای Poncho؛ کاربردهایی که شاید به ذهنتان نرسد!

تا به اینجای کار متوجه کاربرد بالای پانچو در طول سفر طبیعت گردی یا کوهنوردی شده‌اید. اما آیا می‌دانید که این پوشش ضدآب مزایای جالب دیگری دارد؟ برای مثال تصور کنید که دچار جراحت شده‌اید و آنرا پانسمان کرده‌اید. شما می‌توانید برای جلوگیری از خیس شدن پانسمان، کمی از پانچوی خود را برید و روی آن ببندید. گم شدن در جنگل و کوه یکی دیگر از اتفاقاتی است که امکان دارد به هنگام طبیعت گردی با آن روبه‌رو شوید. از این رو می‌توانید یک پوشش اضافی با خود به همراه داشته و آن را ببرید و به درختان در طول مسیر خود ببندید.

با اینکار علاوه بر اینکه مسیر در خاطرتان می‌ماند، امدادگران نیز می‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند. این پوشش ضدآب نسبت به گورتکس سبک‌تر بوده و از عرق کردن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید به هنگام گرمای طاقت‌فرسا به دلیل سبک بودن، آن را به عنوان لباس سفر نیز بپوشید. این لباس به راحتی جمع شده و داخل محفظه‌ی کوچکی قرار می‌گیرد. از این رو یکی از راحت‌ترین تجهیزات طبیعت گردی برای حمل و جابه‌جایی است.

 

poncho

 

نکاتی که قبل از استفاده از پانچو باید بدانید!

استفاده‌ طولانی مدت از پانچو مستلزم رعایت برخی نکات است. برای مثال زمانیکه این لباس را بر تن دارید ترجیحا سیگار نکشید؛ چرا که جنس آن معمولا پلاستیکی بوده و به راحتی میسوزد. همچنین حواستان باشد که به هیچ عنوان سعی نکنید آن را با آتش یا گرمای مستقیم خشک کنید. بهترین راه برای خشک کردن پانچو، آویزان کردن آن است. از نکات دیگری که قبل از استفاده از پانچو باید بدانید این است که هنگام پوشیدن و درآوردن دقت کنید تا فشاری به درزها و دوخت آن وارد نکنید و سپس حتما پس از هربار استفاده آن را خشک کنید و در کاور مخصوص قرار دهید تا نپوسد.

 

نکات ضروری

 

خرید پانچو از زیگوکمپ با متنوع ترین قیمت ها

شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین زیگوکمپ لیست پانچوها را مشاهده کرده و هر یک از موارد را بررسی کنید. در این بخش انواع پانجو چه پلاستیکی و چه یکبار مصرف وجود دارد. ولی به این نکته توجه کنید که اقلام یکبار مصرف برای طبیعت مضر هستند و سبب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند. از همین رو انتخاب پانچوی یکبار مصرف به عنوان گزینه‌ی اصلی کمی مخالف ارزش‌های یک طبیعت گرد و کوهنورد است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *