ساحل درخشان چابهار

مجله زیگوکمپ » ساحل درخشان چابهار
ساحل درخشان چابهار
ساحل درخشان چابهار

در سفر به جغرافیای اسرارآمیز جنوب ایران به ساحل درخشان چابهار می‌رسیم که یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین پدیده‌های طبیعت این منطقه به شمار می‌رود. جنوب کشورمان از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق جغرافیایی محسوب می‌شود که پدیده‌های طبیعی زیبا و شگفت‌انگیزی در آن وجود دارد. سفر و گشت‌و‌گذار در این مناطق زیبا، تجربه و لذت فراموش نشدنی به همراه خواهد داشت.

بندر چابهار از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. چابهار از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال جنوب بازرگانی دنیا محسوب می‌شود. این بندر علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب‌وهوای چابهار و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است.

چابهار به چه معناست؟

داستان‌های زیادی درباره نام‌گذاری این بندر زیبا وجود دارد. برخی می‌گویند چابهار کوتاه شده چهاربهار به دلیل آب و هوای بهاری این منطقه است. حدس دیگر اینکه در قدیم به این دلیل که مردم چابهار به این بندر چه بار می‌گفتند یعنی از مسافران می‌پرسیدند که چه باری دارند، پس چابهار همان “چه بار” است. در گویش محلی مردم این منطقه همچنین چابهار به کسانی اطلاق می‌شود که در اطراف چاه آب سکونت کرده‌اند. آب مورد نیاز مردم چابهار در زمان قدیم از چاه‌هایی که حفر می‌کردند، تامین می‌شد. نام آن برگرفته از چه به‌معنای چاه آب و بار به‌معنای اطراف و پیرامون است. در هرحال چیزی که مشخص است نام این بندر به دلیل عبور و مرور غیربومیان به شکل امروزی تغییر کرده است.

سفر به چابهار

سفر به چابهار در همه روزهای سال به دلیل آب و هوای معتدل آن بسیار دل‌چسب است.  اگر چه از نظر بسیاری از مسافران، رفتن به دریا در تابستان بهتر است اما این نظر درباره چابهار کاملا متفاوت است. چابهار بزرگ ترین خلیج یا همان بریدگی طبیعی ایران در محدوده دریای عمان است که در طول سال از خوش آب و هواترین نقاط جغرافیایی جنوب ایران تبدیل می‌شود.

وجود کوه‌های مینیاتوری زیبا که در طول هزاران سال همجواری صخره‌های چابهار با آب دریا شکل گرفته‌اند. از بنادر روستای مشهور تیس و اسکله‌های بزرگ و زیبای رمین و بریس در داخل مرزهای منطقه آزاد چابهار، تا گل‌افشان‌های طبیعی، جزیره شیطان، لیپار صورتی، انجیر معابد، خلیج گواتر و قلعه تیس تنها بخشی از دیدنی‌های این منطقه زیبا را تشکیل می‌دهند.

بندر تنگ هم یکی از روستاهای توریستی چابهار است که در محدوده مرزهای شهرستان کنارک وجود دارد. این بندر به طرز شگفت‌انگیزی همجوار دریا و کویر است. شغل بومیان این روستا همانند اغلب روستاهای ساحلی صید انواع ماهی است. دسترسی به این روستا از مسیر جاده موسوم به جاده بندر جاسک با طی مسافتی در حدود پنجاه کیلومتر است. در طول مسیر رسیدن به این روستا حتما تابلو گل افشان‌های طبیعی و خارق‌العاده تنگ را هم خواهید دید که از سه تپه در امتداد هم و در میانه دشتی وسیع تشکیل شده و مشغول گل افشانی هستند.  انتهای جاده این روستا وجود دارد.  حضور صیادان بومی روستا در نگاه اول چشم شما را مجذوب خود خواهد کرد که اغلب هنوز هم به همان شیوه سنتی به ماهیگیری مشغول هستند.

 

روستای تنگ ساحل درخشان

 

ساحل شب تابی چابهار

سفر در فصل پاییز و تماشای دریا در شب‌های طولانی پاییز و زمستان حال و هوای دیگری دارد. بخصوص که سواحلی شب تاب به نام ساحل درخشان چابهار در این بندر زیبا جا خوش کرده که دانه‌های شن آن در تاریکی مانند الماس‌هایی زیبا می‌درخشند.

تلالو نور آبی رنگ این ساحل چشم ها را خیره میکند گویی ستاره ها از آسمان به زمین ریخته‌اند و کنار ساحل جمع شده اند.

این پدیده، شگفت‌انگیزترین جاذبه گردشگری ایران بوده تنها چند‌ماه از سال قابل مشاهده است. پدیده شب‌تاب‌های دریایی مثل شبرنگ آبی روی موج ها سوار شده و همراه آنها به ساحل رفت و آمد دارند.

این اتفاق یک پدیده علمی و به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها است. گاهی اوقات جذب یک طعمه و یا حتی پیداکردن یک جفت دلیل اصلی این پدیده حیرت‌انگیز است. حضور فیتوپلانکتون‌ها در سواحل بندر تنگ یک تا ساعت بیشتر طول نمی‌کشد، پس برای لذت بردن از این منظره زیبا وقت زیادی ندارید. سالهاست این موجودات ریز برای چابهاری‌ها شناخته شده هستند. آنها برای شنا به دریا می‌رفتند و با بدنی به رنگ آبی و درخشان بیرون می‌آمدند. این موجودات ریز مانند نورهای لیزری آبی روی ساحل و شن‌ها روان هستند.

طی سالهای اخیر تعداد فیتوپلانکتون‌ها در ساحل درخشان چابهار کمتر شده است. برخی از غیر بومیان و مسافران تصور می‌کنند که می‌توانند آنها را با خود حمل کنند. اما اینطور نیست چون عمر فیتوپلانکتون‌ها بسیار کم بوده و در عرض چند دقیقه ناپدید می‌شوند.

حرف آخر

مناطق و جاذبه‌های گردشگری بسیاری زیادی در کشورمان وجود دارد که با آگاهی از آنها و اطلاع از زیبایی‌های شگفت انگیزشان شاید فکر سفر به آن سوی مرزها از ذهن خارج شود. گردشگران بسیاری بهترین تجربیات سفر خود را بازدید از مناطق گردشگری کشورشان بیان میکنند.

https://mag.zigocamp.com/post/3132
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *