دریای وادن

مجله زیگوکمپ » دریای وادن
دریای وادن
دریای وادن

روی این دریا راه بروید!

در قسمتی از دریای شمال در قاره‌ اروپا، دریایی به نام وادن وجود دارد که به دلیل بروز عوامل طبیعی می‌توان در زمان‌هایی خاص روی آن پیاده‌روی کرد.

نزدیکی دریای شمال و در طول ساحل دانمارک به سمت هلند، جزیره‌های کمربندی با زمین‌های گلی وجود دارد که در اکثر موارد زیر آب هستند. در طول روز این جزایر زمانیکه موج‌های دریا فروکش می‌کنند، آب حدود ۱۵ کیلومتر عقب‌نشینی کرده و زمین‌های وسیعی که جزوی از دریا هستند نمایان می‌شود. در این زمان است که به راحتی می‌توان روی دریای وادن راه رفت.

دانشمندان زمین شناسی، دریای وادن را پدیده‌ای خارق العاده و یکی از آخرین بقایای اکوسیستم‌های درون آبی روی زمین در مقیاس بزرگ می‌دانند.

موقعیت جغرافیایی دریای وادن از دن هلدر در شمال غربی هلند شروع می‌شود و تا مرز شمالی در اسکالینگن دانمارک کشیده ادامه دارد. این دریا دارای مسافت ۵۰۰ کیلومتری و از بهترین تفریحات ژرمن‌ها و هلندی ها، راه رفتن روی این زمین‌های گلی مسطح است. آلمانی‌ها در زبان آلمانی به این تفریح، وات واندرن «Wattwandern» می‌گویند.

این منطقه طبیعی در سال 1985 که به عنوان پارک ملی تعیین شد و به طور ویژه‌ای از آن محافظت شده است. در سال 2009 نیز توسط یونسکو به عنوان میراث طبیعی جهانی ثبت شد.

 

دریای شمال

 

پیاده‌روی و کشف طبیعت

شاید در نگاه اول، دریای وادن هنگام عقب‌نشینی آب کمی بدون منظره و بی روح به نظر برسد.  اما وادن به نوعی میراث طبیعی جهان و دارای دنیای شگفت‌انگیزی از گیاهان و جانوران است. موجودات آبزی زیادی را بعد از پیاده‌روی و گشت و گذار روی این دریای گلی میتوان از نزدیک دید.

تفریح و گشت‌و‌گذار در وات واندرن معمولا با پاهای برهنه انجام می شود، وقتی با پاهای برهنه روی این گل‌های نرم راه می روید، گل به لابه لای انگشتان خزیده و حس خوبی در فرد ایجاد می‌کند. صدف ها و کرم های باریک دریایی، موقع راه رفتن به زیر پاها می خزند و میگوها، خرچنگ های کوچک، حلزون ها و ستاره های دریایی ای که از موج های دریا به جا مانده اند، به قوزک و مچ پا برخورد می‌کنند. هر ساله ده ها و هزاران نفر به این منطقه می روند تا عقب نشینی کم نظیر آب دریا را از نزدیک ببینند.

البته راه رفتن روی این دریای گلی خطرناک است چون امکان ریز گل ها و خالی شدن زیر پا وجود دارد. به همین دلیل، مسیرهای خاصی وجود دارد که بهتر است تا فقط در آنها پیاده‌روی کرد.

نه تنها حیوانات موجود در دریای وادن تماشایی هستند، بلکه منظره دست نخورده و بکر این منطقه هم بسیار چشم‌نواز است. وسعت افق در این دریا افکار را باز می‌کند. باد به شما اجازه می‌دهد تا نفس عمیقی بکشید و طبیعت شما را به آرامش دعوت می‌کند.

دنیای کاملاً جدیدی در طی گشت و گذار در زمین‌های گلی به روی کودکان و بزرگسالان باز می‌شود. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند با کالسکه گشت وگذار کنند.

 

توریست های وادن

 

تنوع زیستی در دریای وادن و منطقه وات واندرن

یک آکواریوم زنده در این پارک قابل مشاهده است. خرچنگ، ستاره دریایی و بسیاری دیگر از موجودات آبزی برای تماشای بازدیدکنندگان توسط صیادان و پارکبانان به صورت نمایشی صید شده و دوباره به طبیعت بازگردانده میشوند.

تورهای پرنده شناسی، غواصی در آکواریوم و امکانات تفریحی دیگری برای توریست های بازدید کننده از این منطقه توسط مسئولین این بخش در نظر گرفته شده است.

دریای وادن همچنین تنوع زیستی بسیار بالایی دارد به طوریکه بیشتر از ۱۰۰۰۰ گونه ی مختلف از گیاهان و جانوران در آن زندگی می‌کنند. از موجودات میکروسکوپی گرفته تا ماهی، پرنده و پستاندارن مختلف در این دریا وجود دارند. علاوه بر این، دریای وادن یک منبع غذایی خیلی خوب هم هست چون با هر موج آن، تعداد زیادی از پرنده‌های مهاجر مثل اردک، مرغ های پا دراز، غاز و فک دریایی را با خود به همراه می‌آورد.

البته تنوع زیستی دریای وادن با چند سال پیش که هنوز انسان‌ها تا این اندازه در طبیعت آن پیشروی نکرده بودند، قابل مقایسه نیست. بسیاری از گونه های دریایی مثل سالمون اقیانوس اطلس، حلزون‌ها و نوع خاصی از صدف که قبلا در این دریا می‌زیستند، به ناگهان ناپدید شدند.  اندازه‌ی دریای وادن امروزه به ۵۰ درصد سایز واقعی‌اش در گذشته رسیده است.

https://mag.zigocamp.com/post/3137
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *