لوازم ضروری طبیعتگردی در ایران

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » لوازم ضروری طبیعتگردی در ایران
لوازم ضروری طبیعتگردی در ایران
لوازم ضروری طبیعتگردی

کشور ما به دلیل آب و هوا و موقعیت خاص جغرافیایی دارای مقاصد بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی برای گردشگری و طبیعتگردی است. شمال و جنوب ایران را دریا احاطه کرده و هرکدام به دلیل قرارگیری در موقعیتی خاص، آب و هوای ویژه و منحصر به فرد خود را دارند. غرب کشور دارای رشته کوه‌های البرز و زاگرس است و وجود این عوامل طبیعی باعث تعدد طبیعت و مکان‌های زیبای بکر در کشورمان است. طبیعت ایران عمر چندهزارساله دارد جزو سرزمین های کهن جهان محسوب میشود.

یکی از مهیج‌ترین و مفرح‌ترین تجربیات سفر، طبیعتگردی است. اکوتوریسم یا طبیعتگردی با هدف لذت  و هیجان حضور در طبیعت زیبا و چشم نواز انجام میشود و در این گونه سفر ماجراجویانه به دلیل اینکه امکانات اقامتی دائمی وجود ندارد باید از لوازم ضروری طبیعتگردی استفاده شود. تجربه شیرین سفر به طبیعت با استفاده از ابزار و لوازمی که اقامت و کمپ در طبیعت را برای شما راحت و بدون دغدغه می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

این نکته مهم است که به همراه داشتن ابزارهای طبیعتگردی به حفظ طبیعت کمک میکند. به طور مثال استفاده از آتش‌زنه‌ها کمک می‌کند تا از چوب و شاخه درختان برای روشن کردن آتش استفاده نشود.

اگر برای سفر در ایام نوروز در حال برنامه ریزی هستید این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از سفر حتما شرایط جوی و آب و هوای را چندین روز آینده مورد بررسی قرار دهید چون به دلیل بارندگی در فصل بهار ممکن است مجبور شوید مقصد یا زمان سفر خود را تغییر دهید.

نکته مهم دیگر اینکه حتما تجهیزات مناسب این فصل و سفر را به همراه داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تجهیزات ضروری سفر طبیعتگردی به خصوص در بهار را به شما معرفی کنیم.

لیست لوازم ضروری طبیعتگردی

بعضی از لوازم طبیعتگردی هستند که در هر فصل و هر شرایط جوی جزو ابزار اولیه و اصلی هستند این ابزار عبارتند از:

کوله پشتی مناسب جزئی از لوازم ضروری  طبیعتگردی است که سایز آن بستگی به نوع سفر شما دارد یک کوله 10 لیتری مناسب برای چند ساعت پیاده‌روی و کوله‌پشتی مناسب برای یک طبیعت‌گردی چند روزه باید چیزی حدود 70 لیتر حجم داشته باشد.

کفش مخصوص پیاده‌روی یا طبیعت گردی هم همانطور که از نامش پیداست، با کفش‌های اسپورت روزانه متفاوت است. کفش باید مخصوص این کار تهیه شود زیرا پاها جزو اعضایی هستند که در این نوع سفرها بیشترین فعالیت را دارند و به قول معروف پا قلب دوم ما است.

شلوار مخصوص

لباس طبیعتگردی

کلاه و اسکاف و عینک

ظرف و ظروف پخت‌و‌پز در طبیعت

چادر مسافرتی

کیسه خواب

زیر انداز

 

کمپینگ در بهار

 

چرا به ابزار کمپینگ نیاز داریم؟

هر کدام از این ابزار با توجه به مکانی که قصد سفر به آن را دارید ممکن است کم یا زیاد شود. به طور مثال اگر قصد یک پیاده روی یک روزه در طبیعت را دارید حتما باید کوله پشتی و کفشو لباس مناسب را داشته باشید. علاوه بر این اگر شب قصد کمپینگ و شب مانی دارید باید چادر مسافرتی به تعداد نفرات و زیر انداز و کیسه خواب به همراه داشته باشید.

عاوه بر این موارد چنانچه به مسیر آگاهی ندارید و اولین بار است که به طبیعت‌گردی یا کوهنوردی می‌روید بهتر است از مسیریاب یا جی‌پی‌اس استفاده کنید.

از دیگر ابزارهایی که باید در این گونه سفرها به همراه داشته باشید جعبه کمک‌های اولیه است که در موارد ضروری بسیار کاربردی است. هنگام کمپ در چادر در زمان تاریکی و شب هنگام یک وجود یک چراغ قوه هرچند کوچک می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

ابزارهایی مثل چندکاره‌های مجهز به چاقو و در بازکن و پیچ گوشتی خیلی ابزار کارآمدی هستند که نه جای زیادی می‌گیرند نه حمل آنها سخت است.

گاهی این ابزار کوچک با توجه به حجم کم چنان می‌توانند کاربردی باشند که ما را از به همراه بردن یک جعبه ابزار بزرگ بی‌نیاز می‌کنند.

اجاق گاز، کتری و قابلمه و قاشق و به طور کلی ظروف پخت‌وپز سفری برای سفرهایی چندروزه بسیار کاربردی هستند.

 

لوازم و تجهیزات کمپینگ

 

 نکات مهم کمپینگ در فصل بهار

همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه بهار فصل بارش‌های ناگهانی و شدید است، چنانچه قصد سفر به مناطقی را دارید که احتمال بارندگی در آن زیاد است حتما از قبل تمامی تمهیدات را در نظر بگیرید. لباس گرم و اضافه، کاور ضد آب برای چادر و کوله را حتما تهیه کنید. در مکان هایی که امکان بروز سیل در اثر بارش است به هیچ عنوان کمپ نزنید. بسیترهای رودخانه در فصل بهار بسیار خطرناک هستند با فاصله زیاد از آنها چادر خود را بنا کنید. رعایت تمامی نکات باعث میشود سفر خوب و لذت بخشی را تجربه کنید. اگر تجربه ای از سفر طبیعتگردی خود دارید حتما با ما در میان بگذارید.

 

https://mag.zigocamp.com/post/3651
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *