گرم ترین کویرهای جهان | از لوت تا صحرا | زیگو

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » گرم ترین کویرهای جهان | از لوت تا صحرا | زیگو
گرم ترین کویرهای جهان | از لوت تا صحرا | زیگو
گرم ترین کویرهای جهان | از لوت تا صحرا | زیگو

کویرها یکی از زیستگاه‌های متعدد روی زمین هستند. درست است که قطب جنوب بزرگترین بیابان جهان بوده؛ اما گرما همان چیزی است که بیشتر بیابان‌ها به آن معروف هستند. بیابان های داغ را می توان در سرتاسر جهان یافت و بسیاری از آنها هزاران کیلومتر امتداد دارند. خوب است بدانید که دمای بالاتر از 49 درجه سانتیگراد زمین بایر را می‌سوزاند، اما برخی از بیابان ها به دمای بالاتری می‌رسند. اندازه گیری دما بیابان ها با استفاده از دماسنج و وسایل دیگر مانند ماهواره انجام می‌شود. در اینجا قرار است تا گرم ترین کویرهای جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

کویر لوت؛ گرم ترین کویر جهان با رکوردی عجیب و غریب

کویر لوت گرم ترین نقطه زمین است

کویر لوت در جنوب شرقی ایران قرار دارد و یکی از گرم ترین کویرهای جهان است. مساحت سطح این بیابان با یک ماهواره اندازه گیری شد و دمای 80.8 درجه سانتیگراد را نشان داد که با دمای گرم صحرای سونوران مرتبط است. کویر لوت در ماه های تابستان در گرم ترین حالت خود قرار دارد.

روباه، گربه، خرگوش، عنکبوت، مار، عقرب از جمله حیواناتی هستند که در صحرای لوت زندگی می کنند. به دلیل میزان گرمای این صحرا، هیچکس نمی تواند در دل این کویر زنده بماند. کویر لوت یکی از گرم ترین و یکی از بایرترین نقاط روی زمین است و کمبود آب و گرمای زیاد، ادامه حیات را در این منطقه به شدت سخت کرده است.

 

صحرای سونوران؛ رکوردی شبیه به لوت در مکزیک

کویر سونوران در مکزیک

صحرای سونوران در کنار کویر لوت، گرم‌ترین بیابان های روی زمین هستند. بخش بزرگ این کویر  در مکزیک است، اما قسمتی از سونوران را در جنوب کالیفرنیا و آریزونا نیز می‌توان یافت. بیابان سونوران جزو بزرگ‌ترین کویرهای منطقه آمریکای شمالی است. در حالی که صحرای سونوران یک بیابان سوزان است، بیش از 2000 گیاه دارد که می‌توانند در دماهای بالاتر زنده بمانند. حدود 60 پستاندار، 100 خزنده، 30 ماهی، 20 دوزیست و بیش از 350 گونه پرنده در صحرای سونوران هستند. دما معمولاً در صحرای آمریکای شمالی بالا است، اما در ماه جولای در بالاترین حد خود قرار دارد. کویر سونوران از گرم ترین کویرهای جهان است که در آن زیست وجود دارد.

 

کویر تاکلامکان چین در کنار کوه های شعله ور

کویر تاکلامکان از گرم ترین بیابان های شرق آسیا

صحرای تاکلامکان یکی از گرم ترین مکان های روی زمین و یکی از خشک ترین بیابان های چین است. کوه های شعله ور در قسمت شمالی کویر یکی از گرم ترین مناطق بایر هستند. دمای کوهستان در یک روز عادی حدود 50 درجه سانتیگراد بوده و  حداکثر تا 67 درجه سانتیگراد می‌رسد. کوه‌های شعله ور نام خود را از دمای بالا و ماسه سنگ قرمز رنگ آنها گرفته اند.

به عنوان یکی از گرم ترین کویرهای جهان، زندگی گیاهی کمی در تاکلامکان وجود دارد. حیواناتی مانند خرگوش، روباه، شتر، گراز و سایر گونه‌هایی که گرمای زیاد و خشکی را تحمل می‌کنند در صحرای تکلامکان زندگی می‌کنند. آب در بیابان کمیاب است، بنابراین عبور از آن بسیار کشنده است. این کویر اغلب کویر مرگ نامیده می شود، اما گردشگران به دلیل مناظر و ارتباطات تاریخی با جاده ابریشم، دوست دارند از این منطقه دیدن کنند. به عنوان یکی از گرم ترین بیابان های زمین، دما در تمام طول سال بالا باقی می ماند.

 

کویر صحرا در آفریقا؛ عظمت مثال نزدنی صحرا

کویر صحرا در آفریقا

کویر صحرا بزرگ‌ترین کویر گرم جهان است و بیشتر نیمه شمالی آفریقا را در بر می‌گیرد. بیابان صحرا حدود 31 درصد از آفریقا را پوشش می دهد و پر از گیاهان و حیات وحش است که به آب و هوای خشک بیابانی عادت کرده اند. تپه‌های ماسه‌ای، دره‌های خشک و نمک‌زارها از مناظر این منطقه هستند. کویر صحرا حدود 70 پستاندار، 100 خزنده و 90 گونه پرنده در این صحرا زندگی می کنند.

برخی از حیوانات صحرا عبارتند از:

  • بز کوهی
  • سوسک های سرگین
  • سگ های وحشی آفریقایی
  • کروکودیل های صحرا
  • مورچه های صحرا
  • شیرها
  • قورباغه های پنجه دار آفریقایی
  • کبرا و موارد دیگر

گیاهان چوبی مانند درختان اقاقیا، سرو و درختان نخل این بیابان را پوشانده اند و تخمین زده می شود که حدود 1.8 میلیارد درخت در صحرا وجود داشته باشد. بخش بزرگی از صحرا پوشیده از تپه های شنی است که حدود 25 درصد از صحرا را پوشش می دهد.

ممنون که ما را انتهای مقاله همراهی کردید. ما در این مقاله سعی کردیم تا گرم ترین کویرهای جهان را به شما معرفی کنیم. مقدار گرمای این بیابان ها توسط ناسا ثبت شده است. همچنین شما می‌توانید برای خرید لوازم کویرنوردی به سایت یا صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید.

 

https://mag.zigocamp.com/post/5400
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *