تجهیزات کوهنوردی | صفر تا 100 هرآنچه باید به کوه ببریم | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » راهنمای خرید و استفاده لوازم طبیعت ‌گردی » تجهیزات کوهنوردی | صفر تا 100 هرآنچه باید به کوه ببریم | زیگوکمپ
تجهیزات کوهنوردی | صفر تا 100 هرآنچه باید به کوه ببریم | زیگوکمپ
تجهیزات کوهنوردی | صفر تا 100 هرآنچه باید به کوه ببریم | زیگوکمپ

داشتن آنچه برای صعود به یک قله نیاز دارید در مقابل گذاشتن یک وسیله مهم در خانه می‌تواند تفاوت اصلی بین یک سفر موفق و بازگشت زودهنگام را رقم بزند. انتخاب تجهیزات کوهنوردی برای یک سفر دور و دراز تعادل ظریفی بین اطمینان از داشتن همه چیزهایی که نیاز دارید و اجتناب از اضافه وزن است؛ بنابراین ما لیستی از کاربردی‌ترین لوازم کوهنوردی را که مورد نیاز هرکسی در این سفر خواهد بود، تهیه کردیم. البته که همه‌ی سفرهای کوهنوردی نیازمند این وسایل و تجهیزات نیستند اما این لیست ذهن شما را تا حد زیادی باز خواهد کرد.

کوله کوهنوردی؛ از اولین تجهیزات کوهنوردی که باید تهیه کرد

کوله کوهنوردی؛ از اولین تجهیزات کوهنوردی که باید تهیه کرد

چه تنها به کوهنوردی بروید و چه با گروه سفر کنید؛ مهم است که نوع صحیح چیدمان کوله پشتی را بدانید. به طور کلی، راهنما و تور لیدرها توصیه می کنند که یک کوله پشتی 20 تا 60 لیتری با روکش ضد آب همراه داشته باشید. این کار موجب این می‌شود که فضای زیادی برای نگهداری لباس‌های اضافی، تجهیزات کوهنوردی، آب، تنقلات و وسایل شخصی در کوله کوهنوردی تان داشته باشید.

 

کرامپون؛ با خیال راحت روی یخ راه بروید

کرامپون؛ با خیال راحت روی یخ راه بروید

کرامپون وسیله‌ای است که پایین کفش شما متصل می‌شود و از طریق آن می‌توانید به راحتی بروی سطوح یخ راه بروید یا تعادل خود را حفظ کنید. این پوشش یکی از اصلی‌ترین تجهیزات کوهنوردی برای حرفه‌ای‌ها محسوب می‌شود. کرامپون ها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم یا فولاد تشکیل شده و با یک بند به چکمه های شما متصل می شوند. جالب است بدانید که کرامپون انواع مختلفی بر اساس سطوح مختلف وجود دارد. هر کدام از این نوع کرامپون‌ها نیز دارای یک نوع خاص گیره هستند.

 

کارابین؛ مرگ و زندگی شما در دستان یک حلقه

کارابین؛ مرگ و زندگی شما در دستان یک حلقه

کارابین یک حلقه فلزی است که برای اتصال سریع و آسان قطعات سیستم کوهنوردی استفاده می شود. اکثر کارابین‌ها از فولاد ساخته شده و دارای دروازه فنری هستند. آنها توسط کوهنوردان برای اتصال و جدا کردن خود از مهارها، طناب ها و دستگاه های مهار استفاده می شوند. این وسیله نیز جزو مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی محسوب می‌شود. در یک سفر کوهنوردی معمولاً به کارابین های قفل دار و غیر قفل کننده نیاز دارید. تفاوت بین این دو در این است که کارابین قفل دارای یک تدابیر امنیتی اضافی برای جلوگیری از باز شدن آن در یک لحظه نامناسب است.

 

طناب کوهنوردی؛ انواع و تفاوت آن با یکدیگر

صرف نظر از اینکه در سفر کوهنوردی خود صخره نوردی، یخ نوردی یا کوهنوردی در یخچال خواهید داشت، مهم است که نوع مناسب طناب را به همراه داشته باشید. اغلب اوقات، لیدرها طناب لازم برای سفر را فراهم می کنند. اما همیشه هم به این صورت نیست. پس بهتر از در لیست تجهیزات کوهنوردی، طناب را هم اضافه کنید. به طوری کلی دو نوع طناب برای کوهنوردی در بازار موجود است. اولی برای کوهنوردی معمولی است زیرا خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد، در حالی که دومی برای راپلینگ و نجات به دلیل سفت تر بودن بهترین است.

 

چراغ هدلایت و باتری های اضافی؛ از ضروری ترین لوازم کوهنوردی

چراغ هدلایت و باتری های اضافی؛ از ضروری ترین لوازم کوهنوردی

بسیاری از سفرهای کوهنوردی قبل از سحر شروع می‌شود تا برای رسیدن به قله هدف و بازگشت در زمان کافی است. این بدان معناست که همراه داشتن یک چراغ هدلایت یا چراغ قوه با چند باتری اضافی می تواند تفاوت بین یک صعود موفق و بازگشت زودهنگام به خانه باشد. بسیاری از راهنماها و تور لیدرها از شما می خواهند که یک یدکی نیز بیاورید.

 

چادر کوهنوردی؛ محافظ شما در برابر عوامل محیطی

چادر کوهنوردی؛ محافظ شما در برابر عوامل محیطی

در حالی که بسیاری از مقاصد کوهنوردان دارای کلبه یا پناهگاه در دامنه‌های خود هستند؛ اما گاهی اوقات از شما خواسته می‌شود هنگام صعود در کوه‌ها کمپ کنید. یک چادر کوهنوردی باکیفیت از شما در برابر عوامل محیطی و سرما محافظت می‌کند و شما را در هنگام خواب گرم نگه می دارد. در مورد انواع چادر مسافرتی، یک مقاله به صورت جداگانه نوشته‌ایم که خواندن آن برای شما خالی از لطف نیست.

 

کیسه خواب؛ حس یک خواب آسوده

کیسه خواب؛ حس یک خواب آسوده

آوردن کیسه خواب مناسب کمپینگ در دامنه کوه بسیار مهم و کاربردی است. هنگام خرید کیسه خواب، برای تصمیم گیری از تجربه دیگران استفاده کنید و از فروشنده بخواهید که به طور خلاصه ویژگی‌های هر کدام از کیسه خواب‌ها را برای شما شرح دهد. قیمت کیسه خواب‌های با کیفیت گران هستند، اما ارزش خرید آن‌ها بالا است. کیسه خواب نیز یکی از مهم ترین لوازم کوهنوردی است که به همراه داشتن آن خالی از لطف نیست.

 

پد خواب؛ خوابی بدون خیس شدن

sleep pad

پد بین کیسه خواب و کف چادر قرار می گیرد. پدهای خواب هنگام استفاده با کیسه خواب، به مانند عایق حرارتی و بالشتک کار می کنند و بسته به نوع مواد آنها می‌توانند از خیس شدن کیسه خواب شما محافظت کنند.

 

لیست اولیه از لوازم کوهنوردی که هر کمپری باید آن را بشناسد

علاوه بر همراه داشتن تمام تجهیزات کوهنوردی مناسبی که تا الان به شما معرفی کردیم؛ مهم است که مطمئن شوید که تمام لباس های مناسب را برای سفر خود بسته بندی کرده‌اید. شرایط آب و هوایی اغلب در ارتفاعات بالاتر غیرقابل پیش بینی است و می تواند به سرعت تغییر کند.

در قسمت پایین لیست اولیه از لوازم کوهنوردی که در اکثر سفرها باید به همراه داشته باشید آورده شده. فقط حواستان باشد که همیشه با راهنمای خود در مورد لباس‌هایی که می‌خواهید بپوشید، مشورت کنید:

 

  • کفش کوهنوردی
  • گتر
  • جوراب پیاده روی و جوراب آستری
  • کفش های خیابانی یا صندل برای بیس کمپ
  • گتر گردن (اسکارف)
  • عینک کوهنوردی
  • کلاه کوهنوردی
  • کلاه بافتنی
  • شلوار سافت و شلوار سخت
  • ژاکت عایق سبک
  • تی شرت، شورت و شلوار برای بیس کمپ
  • دستکش لاینر و دستکش کوهنوردی

 

بایدها و نبایدها برای همراه داشتن غذا در سفر کوهنوردی

همراه آوردن غذا برای هر یک از وعده های غذایی برنامه ریزی شده، مهم است که وسایل مناسب را برای پختن و تمیز کردن بعد از آن به همراه داشته باشید. هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی خود برای یک سفر کوهنوردی به جایی که می خواهید بروید هم توجه داشته باشید. به عنوان مثال، صعود به ارتفاعات به این معنی است که شما باید غذایی بیاورید که یخ نزند و در نتیجه خوردن آن مشکل نباشد. در ضمن همیشه به خاطر داشته باشید که در صورت تاخیر در برنامه سفر، یک روز غذای اضافی نیز همراه داشته باشید.

 

چرا باید بطری آب باید به عنوان تجهیزات کوهنوردی با خود ببریم؟

در یک سفر کوهنوردی معمولاً باید حداقل یک بطری آب یک لیتری به همراه داشته باشید. بیشتر تور لیدرها به همراه داشتن دهانه گشاد و بطری آب عایق توصیه می کنند. هر دو عایق و دهانه پهن به جلوگیری از یخ زدن آب در داخل کمک می کنند. دهان گشاد همچنین ممکن است به عنوان بطری ادرار در مواقع اضطراری استفاده شود. پس بطری آب اضافه هم می‌تواند به عنوان یکی از تجهیزات کوهنوردی محسوب شود.

 

ممنون که تا انتهای مقاله تجهیزات کوهنوردی همراه ما بودید. ما در این مطلب سعی کردیم صفر تا 100 هر آنچه باید در هنگام سفر به کوهستان با خود به همراه داشته باشید را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوهستان و مراتب سفر به آن را در مجله زیگوکمپ بیابید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *