راهنمای سفر به اسلام آباد غرب | پایتخت جنگل‌های بلوط | زیگوکمپ

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » راهنمای سفر به اسلام آباد غرب | پایتخت جنگل‌های بلوط | زیگوکمپ
راهنمای سفر به اسلام آباد غرب | پایتخت جنگل‌های بلوط | زیگوکمپ
راهنمای سفر به اسلام آباد غرب | پایتخت جنگل‌های بلوط | زیگوکمپ

اسلام آباد یا شاه آباد (قبل از انقلاب نامیده می‌شد) یکی از بکر‌ترین شهر‌های ایران است که در بهار 1402 می‌توانید به آن سفر کنید. نکته جالبی که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد این است که این شهر به عنوان پایتخت جنگل‌های بلوط ایران شناخته می‌شود. اسلام آباد غرب قدمتی بیشتر از 6 هزار سال دارد و نام این شهر در دوران مختلف چند بار تغییر کرده است. در این مطلب از مجله زیگوکمپ قصد کردیم تا به راهنمای سفر به اسلام آباد غرب را به شما بازگو کنیم.

راهنمای سفر به اسلام آباد غرب؛ پیشنه‌ نام‌گذاری اسلام آباد غرب

عکس 1 نمایی از کمک مردم برای پاکسازی طبیعت اسلام آباد غرب

در طی دوران تاریخ، اسلام آباد غرب از زمان مادها تا به امروز هیچگاه خالی از سکنه نبوده است. نام این شهر تا زمان ساسانیان “مندلی” بوده و پس از ورود اسلام به ایران نام این شهر در زمان حکومت خلیفه عباسی به “هارون آباد” تغییر کرد. اما در سال 1309 مصادف با آغاز حکومت رضا شاه پهلوی، این شهر “شاه آباد” لقب گرفت و تا قبل از انقلاب اسلامی این نام تغییری نکرد.

کمی بیشتر با شهر اسلام آباد غرب آشنا شوید

عکس 2 نمایی از جنگل های زیبای اسلام آباد غرب

شهر اسلام آباد غرب نقطه مرزی بین 4 استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان است. این شهر در فاصله‌ی 65 کیلومتری شهر کرمانشاه است. طبق آخرین سرشماری، 503.26 خانوار درون شهر زیبای اسلام آباد غرب زندگی می‌کنند. این شهر دارای طبیعت دست نخورده و خاصی است که نظر هر گردشگری را بعد از اولین سفر به خود جذب می‌کند. علاوه بر این اگر کمپر حرفه‌ای هستید؛ سفر به اسلام آباد غرب در فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه، می‌تواند یک انتخاب بکر و خاص برای شما باشد.

 

بهترین زمان سفر به اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب در فصل بهار تا اوایل تیر آب و هوا و طبیعت بسیار مطلوبی دارد. در ابتدای فصل پاییز نیز جنگل‌های این منطقه بسیار دیدنی است. از لحاظ شلوغی و تراکم گردشگران نیز این شهر به نسبت شهر‌های بزرگ خلوت‌تر بوده و در عید نوروز و عید فطر 1402 می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای سفر باشد. اگر اهل دیدن طبیعت بکر در کنار جاذبه‌های تاریخی هستید، حتما به اسلام آباد غرب سفر کنید. این شهر بازارهای محل کوچکی نیز دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

چگونه به اسلام آباد غرب سفر کنیم؟

اسلام آباد غرب در حال حاضر فرودگاه ندارد و شما فقط از طریق زمینی می‌توانید به این شهر سفر کنید. البته اگر عجله دارید می‌توانید بلیت هواپیما را تا شهر کرمانشاه تهیه کنید و سپس با اتوبوس‌ها یا تاکسی‌های بین شهری خود را به اسلام آباد غرب برسانید.

 

سفر به اسلام آباد غرب با قطار

اگر خودرو شخصی ندارید و همچنین می‌خواهید با هزینه کمتر به اسلام آباد غرب سفر کنید؛ قطار می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای شما باشد. جالب است بدانید اسلام آباد غرب یکی از شهر‌هایی استان کرمانشاه است که ایستگاه راه‌آهن دارد و شما می‌توانید با تهیه بلیت قطار کرمانشاه به این شهر هم سفر کنید. البته باید بدانید فقط شرکت رجا در این خط ریلی فعالیت دارد. این قطار 3 ستاره بوده و در دو نوع 4 تخته و 6 تخته سرویس می‌دهد. سفر به اسلام آباد غرب با قطار، یکی از روش‌های سفر به این شهر است.

 

سفر به اسلام آباد غرب با اتوبوس

یکی از روش‌های دیگر سفر به اسلام آباد غرب با اتوبوس است. شما در این روش باید بلیط شهر ایلام را تهیه کنید و قبل از رسیدن به مقصد نهایی از اتوبوس پیاده شوید. این روش ارزان‌ترین روش سفر به اسلام آباد غرب است اما شما حدودا 10 ساعت در راه هستید.

 

سفر به اسلام آباد غرب با خودرو شخصی

سفر به اسلام آباد غرب با خودرو شخصی از مرسوم‌ترین روش‌های سفر به این شهر است. شما تا اسلام آباد غرب بدون توقف حدودا 7 ساعت راه دارید. این شهر حدود 65 کیلومتر با شهر کرمانشاه فاصله دارد. پس سعی کنید تا حد امکان در بین شهر‌ها کمی استراحت کنید. اگر در فصل‌ زمستان و اوایل بهار به این شهر سفر می‌کنید، حتما زنجیر چرخ نیز با خود به همراه داشته باشید؛ چرا که ممکن است در گردنه‌ی اسد آباد با بارش برف مواجه شوید.

 

جاذبه‌های گردشگری اسلام آباد غرب

تاریخ و تمدن یکی از ویژگی‌های اصلی این شهرستان است. شما با ورود به اسلام آباد غرب دروازه تاریخ کهن را بر روی خود باز می‌کنید و قطعا بعد از فهمیدن مقدار قدمت این شهر و جاذبه‌های گردشگری تاریخی‌اش تعجب خواهید کرد.

 

آتشکده شیان از مین هزاره دوم

عکس 3 نمایی از باقیمانده آتشکده شیان

آتشکده شیان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسلام آباد غرب است که در اطراف روستا‌یی به همین نام در زمان ساخت سد شیان کشف شد. این آتشکده به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی بر می‌گردد. بعد از ورود اسلام در همان مکان آشتکده شیان یک مسجد ساخته شد و اطراف آن نیز به گورستان تبدیل گردید.

 

تپه چغاگاوانه یادواره‌ای از تاریخ عیلامی

عکس 4 نمایی نزدیک از تپه باستانی چغاگاوانه

تپه چغاگاوانه به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. لوح‌های خط میخی و بابلی و مجسه‌های الهه مقدس عیلامی که در این مکان پیدا شده که اهمیت و ارزش این مکان را چند برابر می‌کند. این آثار فوق العاده گرانبها از دوره پیش از ورود آریایی‌ها بوده و تمام آن از حفاری‌های لایه اول بدست آمده. گفتنی است این مکان دارای 2 طبقه بوده که از لحاظ زمانی حدود 150 سال باهم فاصله دارند. هنوز باستان شناسان نتوانستند تا از تاریخ مرموز لایه زیرین اطلاعاتی بدست بیاورند. پیشنهاد می‌کنم در سفر به اسلام آباد غرب از تپه چغاگاوانه که در مرکز شهر واقع شده است دیدن کنید.

 

غار وزمه؛ 25 هزار سال کمترین زمان تخمین زده شده برای قدمت غار

عکس 5 حفاری باستان شناسان در غار وزمه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخ ایران و منطقه خاورمیانه، غار وزمه محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین آثار کشف شده‌ی این غار، دندان کودک 8 ساله‌ای است که طبق بررسی‌های انجام شده به دوره نئادرتال‌‌ها باز می‌گردد. البته لازم به ذکر است که این غار پناهگاه حیوانات درنده بوده و این کودک نیز یکی از طعمه‌‌های آن‌ها بوده است. البته به غیر از دندان نیز چندین استخوان گرگ، پلنگ و دیگر درندگان و طعمه‌هایشان در غار وزمه پیدا شده. این غار در سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

جنگل‌های گلال سیاه؛ بهشت بلوط

عکس 6 نمایی زیبا از جنگل گلال سیاه

منطقه جنگلی گلال سیاه مملو از درختان بلوط بوده و به همین خاطر است که لقب اسلام آباد غرب پایتخت جنگل‌های بلوط ایران است. جنگل و دشت‌های این منطقه تا شهرستان گیلان غرب هم کشیده شده و مناظر بسیار زیبایی را برای گردشگران رقم زده اما متاسفانه هم مورد بی مهری مسئولان و هم گردشگران قرار گرفته است. پیشنهاد می‌کنم بعد از دیدن این جنگل به طبیعت قلاجه هم سری بزنید.

 

ممنون که تا انتهای راهنمای سفر به اسلام آباد غرب همراه ما بودید. ما در این مقاله از زیگوکمپ سعی کردیم تا سفر به اسلام آباد غرب در فصل بهار را برای شما توصیف کنیم. حال اگر به اسلام آباد غرب سفر کردید یا می‌خواهید سفر کنید، تجربیات و دغدغه‌های سفرتان برای ما در انتهای همین پست یا صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی زیگوکمپ با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *