نکات مهم بارداری و سفر

مجله زیگوکمپ » آموزش » نکات مهم بارداری و سفر
نکات مهم بارداری و سفر
نکات مهم سفر در بارداری

شاید  یکی از مهمترین دغدغه خانم هایی که اهل سفر و گردشگری و طبیعتگردی هستند، بارداری است. بارداری یکی از عواملی است که ممکن است بسیاری افراد معمولی را از انجام اموری که به آن علاقه دارند محروم کند. اما بحث سفر و طبیعت‌گردی برای خانم‌هایی که آن را به صورت حرفه ای انجام میدهند به گونه ای متفاوت است. هرچند دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی یک خانم است اما میتوان با در نظر گرفتن نکاتی ساده به سادگی از انواع سفر در این دوران لذت برد.

سفر در بارداری در ماه های مختلف

اگر اولین بارداری خود را تجربه میکنید، بدن در حال تغییرات بسیار زیادی است که ممکن است گاهی ناخوش آیند باشند. در سه ماهه اول بارداری احساس تهوع و خستگی یکی از مهمترین علائم است که بسیاری از بانوان باردار آن را تجربه می‌کنند. باید به علایم بدنی خود و آمادکی جسمی خود برای سفر توجه ویژه ای داشته باشید.  اگر تهوع زیادی دارید ، مسافرت‌های طولانی‌مدت با خودرو مناسب نیست چون احتمال سقط ‌جنین را افزایش می‌دهد.

در سه‌ماهه دوم بارداری وضعیت مقداری نرمال تر میشود و بدن تحولات خاص خود را گذرانده است. حالات بدنی به سمت نرمال و طبیعی رفته و بسیاری از عوامل آزاردهنده کم کم ناپدید میشوند. در این زمان راحتتر میتوان به سفر و گردشگری رفت و یا از طبیعت لذت برد.

در سه ماهه سوم بارداری و ماه‌های پایانی بدن رو به سنگینی رفته و احساس خستگی بیشتر میشود بهتر است سفرهای طولانی مدت با قطار و یا خودروی نداشته باشید چون ممکن است وضعیت اضطراری برای شما اتفای بیفتد و نیاز به مراجعه به مرکز درمانی داشته باشید.

ماه آخر بارداری بسیار ماه حساسی است و ترجیح این است که بیشتر در خانه بمانید و استراحت کنید.

 

سفر با خودرو در بارداری

 

مراقبت‌های پزشکی دوران بارداری در سفر

هرگونه اقدامی در بارداری باید حتما تحت نظر پزشک صورت بگیرد. بخصوص اینکه اگر قصد سفرهای طبیعتگردی را دارید نظر پزشک بسیار مهم است.

در این گونه موارد پزشک با توجه به عواملی مانند سن مادر، بیماری‌های خاص، وزن، ژنتیک و دیگر نکات پزشکی، تصمیم می‌گیرند که آیا سفر در بارداری امکان‌پذیر است. اگر پزشک به دلایلی مانند بارداری پرخطر یا احتمال آسیب به مادر یا جنین به شما اجازه مسافرت نداد، سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید. هرگز در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک خود، به سفر نروید.

یکی دیگر از مهمترین موارد در زمینه سفر در دوران بارداری این است که قبل از سفر، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی راه و مقصد خود را شناسایی کنید و یک نسخه از مدارک پزشکی، گزارش‌های بارداری خود، دفترچه بیمه و آخرین نسخه پزشک خود را به‌همراه داشته باشید.

حتما لوازم طبیعتگردی به همراه داشته باشید

درباره سفر به یک کشور و مقصد خارجی متفاوت است.اگر قصد سفر به کشور دیگری را دارید، از قبل در مورد بیماری‌های شایع در آن کشور تحقیق کنید و اگر در زمان سفر شما، بیماری واگیرداری در آن کشور شیوع دارد، مقصد خود را تغییر دهید.

 

سفر با هواپیما در بارداری

 

موارد محافظتی سفر در بارداری

  • در طول مسافرت از لباس های راحت و گشاد و کفش های راحتی استفاده کنید. در این بین لباس های کتانی بیشتر توصیه می‌شوند. کفش های ورزشی یا صندل ها نیز گزینه های مناسبی برای شما خواهند بود. بهتر است به گونه ای لباس بپوشید که هنگامی که خیلی سرد یا گرمتان است بتوانید به راحتی لباستان را عوض کنید.
  • هنگام سفر با خودرو، حتما کمربند ایمنی را ببندید.

اگر در حال رانندگی در ماشین شخصی هستید یا در اتوبوس یا هواپیما هستید، حتما کمربند ایمنی تان را ببندید. کمربند ایمنی میبایست طوری قرار بگیرد که بند پایینی زیر شکم و بند بالایی بالای شکم باشد و سینه را به طور کامل پوشش دهد. سعی کنید در مسافت های طولانی با خودرو هرازگاهی از خودرو پیاده شده و مقداری راه بروید تا خون در پاهای شما لخته نشود.

  • هنگامی که در هواپیما هستید بهتر است کمربند ایمنی تان را حتی هنگامی که علامت بستن کمربند خاموش است، بسته نگه دارید چرا که ممکن است هواپیما دچار تکان های شدید ناشی از چاله های هوایی یا هر عامل دیگری شود و اگر این تکان ها شدید باشند می توانند به شما و کودکتان آسیب برسانند.

بهترین زمان برای سفر هوایی در بارداری در اواسط بارداری و در هفته 14 تا 28 بارداری، است. در این زمان خطر زایمان زودرس و سقط جنین کمتر است. مسافرت با هواپیما در اوایل بارداری بی خطر است.

هنگام عبور از گیت‌های امنیتی نگران نباشید. اشعه این اماکن برای جنین شما مشکلی پیش نمی‌آورد.

  • مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، میزان آب مصرفی را افزایش دهید.

کاهش آب بدن به‌علت گرما، می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.  در طول سفر، همیشه آب سالم و کافی به‌همراه داشته باشید.

جمع بندی

با رعایت تمامی موارد امنیتی میتوانید در دوران بارداری نیز یک سفر بسیار خاطره انگیز و لذت بخش را تجربه کنید. شما می توانید برای خواندن مطالب جدید ما را از صحفه اینستاگراممان دنبال کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/4991
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *