راهنمای سفر به کرمان | سفر به سرزمین پسته و قالی | زیگو

مجله زیگوکمپ » راهنمای سفر و طبیعت گردی » راهنمای سفر به کرمان | سفر به سرزمین پسته و قالی | زیگو
راهنمای سفر به کرمان | سفر به سرزمین پسته و قالی | زیگو
راهنمای سفر به کرمان | سفر به سرزمین پسته و قالی | زیگو

با وجود گرما، شهر کرمان می‌تواند مقصد مناسبی برای تاریخ دوستان و گردشگران از سراسر ایران و جهان باشد. قدمت این استان به واسطه کتیبه هایی میخی که یافته شده حتی بیشتر از تمدن بین النهرین است. در این مقاله قرار است راهنمای سفر به کرمان کاملی را مطالعه کنید.

کمی بیشتر با شهر کرمان آشنا شوید

شهر کویری کرمان با تاریخ و قدمت طولانی در جنوب شرقی ایران و مرکز استان کرمان واقع شده است. جمعیت این استان حدود 739 هزار نفر بوده و مساحت آن 240 کیلومتر بوده و به بزرگ‌ترین استان ایران مشهور است.

 

کرمان را در بهار و پاییز ببینید

عکس تابلو کرمان در زمان قبل انقلاب

شهر کرمان عموما آب و هوای خشکی دارد اما آنقدری جاذبه دارد که شما را مجاب می‌کند که با گرمی هوا هم به این شهر سفر کنید. از لحاظ آب و هوایی زمان مناسب برای سفر به کرمان اوایل تا اواسط فصل بهار است. در فصل تابستان گرمای هوا به اوج خود می‌رسد و زمان مناسبی برای سفر نیست. البته بعد از فصل پاییز دما هوا متعادل تر می‌شود. پس در پاییز نیز می‌توانید به این شهر سفر کنید اما به یاد داشته باشید که ممکن است که در شب هوا سرد شود. زمستان کرمان اما سرما استخوان سوز است و دمای هوا گاها تا منفی 4 درجه نیز می‌رسد.

 

جاهایی که در کرمان حتما باید ببینیم

کرمان با 2500 سال قدمت و تاریخچه غنی که دارد، جاذبه‌های شگفت‌انگیزی در خود جای داد که خیلی از مردم ایران و جهان حتی اسم آن‌ها را هم نشنیده‌اند. از شهر کوتوله‌ها تا مجموعه گنجعلی خان و ارگ بم. تمامی این‌ها گوشه‌ای از چند ده جاذبه‌هایی هستند که در سفر به کرمان باید از آن‌ها دیدن کنیم.

 

شهر لی‌لی‌پوت‌های ایران

شهر لی لی پوت ها در استان کرمان

شهر شهداد یکی از عجیب‌ترین شهر‌های کشف شده در ایران و جهان است. دیوار‌ها، خانه‌ها و کوچه‌های این شهر بسیار کوتاه است. طبق گفته‌ی دانشمندان افرادی که در این روستا زندگی می‌کردند، میانگین قدیشان کمتر از 1 متر بوده و همین موضوع باعث شده که ارتفاع سقف خانه‌هایشان را حداکثر 1 متر تا 1 متر 30 سانتی متر بسازند. قدمت این شهر بیش از 5000 سال پیش‌بینی شده است. این شهر در حاشیه جنوبی کویر لوت قرار گرفته است.

 

مجموعه گنجعلی‌خان؛ یادگاری از دوره صفویه

مجموعه گنجعلی خان در زمان شاه عباس، به دستور حاکم وقت کرمان به نام گنجعلی خان ساخته شد. معمار این بنا استاد طلطان محمد معمار یزدی بوده که سعی کرده این مجموعه را به سبک معماری اصفهانی بسازد. این اثر در متراژ 11 هزار متر مربع بوده و شامل بازار، مسجد، مدرسه، کاروانسرا، میدان، حمام، ضرابخانه و آب انبار می‌شود. پشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان حتما از این بنای تاریخی دیدن کنید.

 

شکوه تنها کلمه‌ی کوچکیست در برابر ارگ بم

ارگ یا دژ بم در شهر باستانی بم واقعا شده و وسعت آن حدود 18 هزار متر مربع می‌باشد. گمانه‌‌زنی‌های زیادی درباره زمان احداث این بنا وجود دارد اما اکثر تاریخشناسان قدمت ارگ بم را به دوره هخامنشیان نسبت می‌دهند. ارگ بم نقش بسزایی در تاریخ و فرهنگ این منطقه دارد و بار‌ها و بارها باعث شده نیرو‌های ایرانی در مقابل دشمن در جنگ‌های مختلف پیروز شوند. این بنا در جهان نیز بسیار معروف بوده و به عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی در بخش تاریخی یونسکو ثبت جهانی شده است. متاسفانه در سال 1382 ارگ توسط زلزله مهیب بم حدود 80 در صد تخریب شد و حتی در لیست آثار‌های در حال نابودی یونسکو نیز قرار گرفت. اما با همت مسئولان استان کرمان، مردم بومی و کمک کشور‌های ژاپن، ایتالیا و فرانسه کار مرمت این مجموعه در سال 1385 آغاز شد. مرامت این بنا هنوز هم ادامه دارد اما در سال 1392 برای بازدید عموم دوباره بازگشایی شد.

 

جهنم لوت را تجربه کنید

صحرای لوت در جنوب شرقی ایران واقع شده است. به گفته برخی از منابع خبری بالاترین دمای هوا در کویر لوت به ثبت رسیده است. این کویر را جزو صعب العبور‌ترین کویر‌های دنیا نیز می‌نامند. تقریبا هیچ پوشش گیاهی در این منطقه وجود ندارد و تنها و تنها چند گونه‌ی جانوری مقاوم در برابر گرما در این منطقه زندگی می‌کنند. گربه شنی، روباه شنی، مارمولک و شتر جزو معدود حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. لوت در شب روی دیگر خودش را به شما نشان می‌دهد. دیدن آسمان پر ستاره و صور فلکی در شب‌های لوت می‌تواند شما را مات و مبهوت خود کند. کویر لوت را به دلیل کم بودن آلودگی نوری به بکر‌ترین نقطه‌ی ایران برای رصد ستارگان نیز می‌شناسند. برای آشنایی بیشتر و چگونگی سفر به لوت می‌توانید راهنمای سفر به کویر را مطالعه کنید.

 

باغ شاهزاده ماهان در دل صحرا

باغ شاهزاده ماهان در کرمان

باغ شاهزده ماهان در دل کویر منظره زیبایی را برای گردشگران کرمان تداعی می‌کند. این باغ در دو کیلومتری شرق شهر ماهان از توابع کرمان واقع شده است. زمان بازدید از این باغ از ساعت 9 الی 19 می‌باشد. این باغ به مانند الماس در دل استان کویری کرمان می‌رخشد و هر ساله چند صد نفر به این باغ سفر می‌کنند. در این باغ امکان اقامت نیز وجود دارد و می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های شاهزاده ماهان سپری کنید.

 

اگر زمان دارید به این اماکن نیز سر بزنید

اگر در سفر به کرمان زمان داشتید حتما از بازار بزرگ کرمان دیدن کنید، بازار این شهر شما به چند صد سال پیش می‌برد و حس غریبی را به شما القا می‌کند. اگر دوست‌ دارید در کرمان به مراکز خرید جدید و مدرن بروید اولین گزینه‌ای که می‌توانید رو به روی خود ببینید، بازار بزرگ ستاره کرمان است. اکثر مغازه‌های این مجموعه جنس‌های جدید و به روز را برای فروش عرضه کرده‌اند. در کنار این دو بازار می‌توانید از غنات‌ها، آتشکده زرتشتیان (موزه مردم شناسی زرتشتیان)، مسجد ملک کرمان، تخت درگاه قلی بیگ، باغ فتح آباد کرمان و باغ موزه هرندی دیدن کنید.

 

جشن سده کرمان قبل از عید باستانی نوروز

در این مراسم باستانی که هرساله در حال برگزاری است، مردم به مناسبت رسیدن نوروز و گرم شدن زمین به جشن و پایکوبی می‌پردازند. مردم با خرید لباس نو و پارچه نو برای دوختن لباس به استقبال این مراسم و عید باستانی می‌روند. در این مراسم بومیان به شعار سال نو، کوزه نو کوزه‌های قدیمی خود را می‌شکنند. این آیین به جا مانده از زمان زرتشتیان است.

 

راهنمای سفر به کرمان؛ شهرهای اطراف کرمان را بشناسیم

درست است این راهنمای سفر مخصوص استان کرمان است اما بهتر شهر‌های پر جاذبه و محبوب کرمان را بشناسیم تا اگر خواستیم قبل یا بعد از سفر به کرمان از این شهر‌ها نیز دیدن کنیم. سیرجان و رفسنجان جزو شهر‌های است که پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان دارید حتما از این شهر‌ها دیدن کنید. این شهر‌ها نیز به مانند کرمان جابه‌های گردشگری فراوانی دارد.

 

در این مقاله سعی کردیم تا راهنمای سفر به کرمان جامع و کاملی به شما ارائه دهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

https://mag.zigocamp.com/post/5292
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *